FACTORY OUTLET CENTERS

Na Maasmechelen, Gent en Thimister (Verviers) zijn er nu ook in Maaseik plannen voor een factory outlet center ofte winkelcentrum met boetieks waar merkfabrikanten hun “overproductie” van vorige seizoenen met forse kortingen verkopen (zie ook Trends, 5 maart 1998).

Recentelijk kondigde de Maaseikse burgemeester Vermassen aan dat zijn stad in onderhandeling is met het Nederlandse Stamborg Projectontwikkeling bv uit Heerenveen, dat 1 miljard frank wil investeren in een “merkendorp” met 20.000 vierkante meter verkoopoppervlakte aan de rand van de binnenstad, bij de Bleumerpoort. Voor het beheer van dat winkelcomplex gaat Stamborg in zee met WPM ( Wilma Project Management), een van de grote beheerders van (commercieel) vastgoed op de Nederlandse markt.

Stamborg Projectontwikkeling wordt geleid door Edwin Vlessing, een Nederlander die hoofdzakelijk vanuit de VS en Canada opereert, waar Vlessing Holdings Ltd. en Investra Holdings Ltd. gevestigd zijn. Edwin Vlessing: “Wij zijn een internationale projectontwikkelingsmaatschappij, met eigen engineering- en architectuurkantoren, actief in het segment van grootschalige winkelcentra, vooral in de VS en in het Verre Oosten.” De groep heeft onder meer enkele factory outlet malls ontwikkeld in Californië en North-Carolina. Op haar klantenlijst prijken voorts onder meer: de Amerikaanse regering, American Savings and Loan Inc. (VS), Café Hag GmbH (Duitsland), Daiwa House Corporation (Japan), Eagle Food Industry Corporation (Taiwan). Via dochtermaatschappij Stamborg heeft Vlessing in Nederland onder meer het hoofdkwartier van Tectronics in Heerenveen opgetrokken, en diverse woningbouwprojecten gerealiseerd. Momenteel wordt gewerkt aan outlet center-projecten in Nederland, Spanje, Italië en dus ook België.

Edwin Vlessing is niet bang van het concurrerende project van het Brits/Amerikaanse Value Retail om op de oude mijnterreinen van Eisden (amper 15 kilometer verderop) een outlet center in te planten. “Onze ervaring vanuit de VS – we weten hoe de winkels er moeten uitzien, hoe de stroom van kopers geleid moet worden enzovoort – plus het feit dat we al een aantal huurders onder contract hebben waarmee we een hele goeie mix van de top en het middensegment van de merkenmarkt brengen, maken dat we snel kunnen vorderen.”

Bij de stad Maaseik wordt momenteel het Bijzonder Plan van Aanleg uitgetekend voor de site waar het outlet center zou komen. Peter Houben van de stedelijke kmo-dienst: “We verwachten dat jaarlijks zowat 1 miljoen bezoekers hier naartoe zouden komen uit een straal van 80 tot 100 kilometer rondom Maaseik, dus ook uit Nederland en Duitsland. Grote verkeersproblemen mag dat niet geven, vermits de stroom auto’s meteen naar de bij het project horende parkings geleid wordt zonder het stadscentrum te doorkruisen. De ligging nabij dat centrum maakt dat ook de gevestigde handel van die bezoekersstroom zal kunnen profiteren. En om overlapping met het bestaande aanbod te beperken wordt met Stamborg overlegd over de “branchering” van het outlet center.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content