Het aandeel van Facebook stoomde na beter dan verwachte cijfers over het eerste kwartaal in mei naar een nieuw koershoogtepunt. Sindsdien moest de koers ongeveer 8 % prijsgeven, wat nog altijd vrij weinig is in vergelijking met andere technologieaandelen. Het sociaalnetwerkbedrijf telt intussen 1,65 miljard maandelijks actieve gebruikers en zelfs 1,09 miljard gebruikers die dagelijks actief zijn. Ongeveer een zesde bevindt zich in Noord-Amerika en bijna een kwart in Europa. Die groep vormt een gigantisch potentieel voor gerichte advertenties.
Momenteel is het sociale netwerk de enige activiteit die winst oplevert voor Facebook. Andere platformen onder de paraplu van Facebook zijn onder meer WhatsApp (1 miljard gebruikers), Messenger (900 miljoen gebruikers) en Instagram (500 miljoen gebruikers). Dat laatste platform, om online foto’s te delen, moet op korte termijn tot 15 % van de advertentie-inkomsten van de groep opleveren. Facebook wint langzaam maar zeker terrein op marktleider Google en heeft nu ongeveer 12 % van de wereldwijde online-advertentiemarkt in handen. Google is voorlopig ongenaakbaar met 31 %. Facebook zag zijn omzet in het eerste kwartaal met ruim de helft toenemen, tot 5,38 miljard USD. De vrije kasstroom bedroeg 1,85 miljard USD en Facebook boekte een nettowinst van 1,51 miljard USD. De consensusprognose voor de omzet in 2016 bedraagt 26,1 miljard USD, 45 % meer dan vorig jaar.
De nieuwe aandeelhoudersstructuur komt erop neer dat topman en oprichter Marc Zuckerberg de controle over het bedrijf nu gemakkelijker kan behouden. Zuckerberg had al aangekondigd dat hij zich, naar analogie met Bill Gates van Microsoft, in toenemende mate met liefdadigheid wil inlaten en daartoe een deel van zijn aandelen wil wegschenken. Dat zal nu eenvoudiger kunnen, zonder de controle te verliezen. De CEO blijft de touwtjes in handen houden en kan ook de technologische en commerciële richting van Facebook verder bepalen, maar de liefdadigheidsprojecten zullen minstens een deel van de tijd en de aandacht van Zuckerberg opslorpen. Dat kan een negatieve impact hebben op de operationele gang van zaken bij Facebook.
Er zijn nu stemgerechtigde A-aandelen in omloop en B-aandelen waarvan één exemplaar tien stemrechten vertegenwoordigt. Die laatste categorie is voorbehouden aan een selecte groep insiders. Voor elk klasse A- en klasse B-aandeel worden twee nieuwe klasse C-aandelen uitgegeven in de vorm van een dividend. Het aantal uitstaande aandelen zal dus verdrievoudigen. Een belangrijke nuance is dat de C-aandelen niet stemgerechtigd zijn. Ze zullen dan ook noteren via een ander tickersymbool. De economische waarde van elk type aandelen blijft wel identiek. Alphabet (ex-Google) ging Facebook al voor in 2014 met een soortgelijke aandeelhoudersstructuur.
Conclusie
Facebook is in het spoor van de zich steeds uitbreidende online-advertentiemarkt een groeibedrijf voor de lange termijn. Op korte termijn zien we tegenkanting van de hernieuwde sterkte van de dollar (USD) en het algemene beursklimaat. Tegen meer dan 30 keer de verwachte winst en 12 keer de omzet van het lopende boekjaar is het aandeel bovendien bijzonder pittig gewaardeerd. Verkopen met het oog op een gunstiger instapmoment.
Advies: verkopen
Risico: hoog
Rating: 3C
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier