FABRICE VAN EX (41): ‘IK BEN ALTIJD MET DATA BEZIG GEWEEST’
Fabrice Van Ex was zeventien jaar geleden als afgestudeerd handelsingenieur van Solvay aan de slag als assistent aan de faculteit economie van de Universiteit Antwerpen, waar hij vooral rond econometrie werkte. Hij was ook lid van Cesit (Center for Economic Studies on Innovation and Technology). Hoe valt de stap te verklaren naar een ICT-reus als SAP, waar Van Ex nu enige tijd sales director business analytics is? “Wat mijzelf opvalt, is dat ik altijd met data bezig ben geweest”, zegt Van Ex. “Ik was gespecialiseerd in econometrie. Ik werkte constant met groeimodellen en wiskundige economische analyses. In 2000 ben ik in de verkoop van ICT gestapt, in het aanbieden van oplossingen die bedrijven toelieten efficiënter met hun data om te gaan. In die zin was de stap niet zo groot.”
Waar was u precies aan de slag?
FABRICE VAN EX. “Eerst bij Concept Agresso en dan bij Business Projects, telkens als accountmanager. Zo werkte ik mee aan de ontwikkeling van bankdatasystemen, bijvoorbeeld voor de optimalisering van informatie via uittreksels, om een betere rapportering mogelijk te maken. Er is in de markt veel vraag naar data-analyse. Wij helpen bedrijven hun omgeving te digitaliseren. Na de overname van Business Project ben ik in 2008 bij SAP begonnen. In 2012 ging ik een viertal jaar werken voor het data-analysesoftwarebedrijf SAS. Om dan terug te keren naar SAP.”
Waaruit bestaat uw huidige functie precies?
VAN EX. “Ik moet focussen op de sales, de go-to-market-strategie en de klantenrelaties van SAP’s Business Analytics-segment in België en Luxemburg. Als sales director business analytics moest ik een businessstrategie ontwikkelen en implementeren die erop gericht is de analytische en financiële SAP-oplossingen, zoals BusinessObjects, sterker in de markt te zetten en het marktaandeel van SAP Belux in predictive analytics te vergroten. Wat ook lukt.”
Wat is het grote verschil met uw vroegere taken?
VAN EX. “Ik heb de eindverantwoordelijkheid en stuur een team van data-analisten aan. Dat was vroeger veel minder het geval. Ik ben hier de voorbije maanden bezig geweest met het uitbouwen van een goed team. Een sterke groep medewerkers is cruciaal voor de waardecreatie voor de klanten.”
Is het moeilijk goede data-analisten te vinden?
VAN EX. “Er is zeker een enorme vraag naar datascientists. De vraag is groter dan het aanbod. In mijn team is het belangrijk dat mensen met de klanten kunnen spreken en weten wat die van een data-analist wil. Het is daar toch zoeken naar de geschikte mensen. Er worden nu meer en meer functies gecreëerd in bedrijven, zoals die van chief data officer. Dat bestond vroeger niet. Ook hr-selectiebedrijven richten zich meer en meer op die groep. Er is zelfs een community van chief data officers aan het ontstaan.”
Wat brengt de toekomst voor u?
VAN EX. “We willen meer in real time werken en klanten op die manier bedienen. Daar moeten we veel tijd in steken. De bedrijven worden geconfronteerd met een explosie aan data. De vraag is wat ze daarmee moeten doen. Wij willen hen daarbij helpen.”
A.M.
“De bedrijven worden geconfronteerd met een explosie aan data. De vraag is wat ze daarmee moeten doen. Wij willen hen daarbij helpen”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier