Extra large
De eerste elektrische auto’s die hier op de markt kwamen – als we even geen rekening houden met de Renault Fluence, de Peugeot Ion en de onvermijdelijke Tesla – waren steevast SUV’s in de hogere prijsklasse, zoals de Jaguar iPace, de Audi e-tron en de Mercedes EQC. Ondertussen komen zowat alle grote Europese constructeurs op kruissnelheid en breidt het aanbod zich in alle segmenten snel uit. De Skoda Enyaq IV is een model dat we kunnen catalogeren als een grote gezinswagen. In het interieur vinden alle passagiers weelderige zitruimte, en de koffer slikt met zijn inhoud van 585 liter behoorlijk wat tassen en spullen. Extra large dus.
Maar onderweg verraste deze Skoda ons vooral met zijn rijgedrag. Ook dat is perfect op de maat van een grote gezinswagen. Lees: heel comfortabel. Bovendien laat die elektrische auto, ondanks zijn gewicht van meer dan 2 ton (zonder passagiers), niet snel voelen dat hij behoorlijk zwaar is, ook niet in iets sneller genomen bochten. Daarom lusten we hem meer dan de ID. 4 van Volkswagen, die wel dat voor een elektrische auto klassieke euvel heeft. Hier blijft het in alle omstandigheden fijn sturen, hoewel je natuurlijk niet als een onverlaat door de bocht moet scheuren, daarvoor dient een auto als deze niet. Onze vergelijking met de ID. 4 is trouwens niet toevallig. Deze Skoda is misschien wel 7 centimeter langer, maar wel gebouwd met de krek dezelfde modules en organen als de ID. 4 ¬ net zoals de Q4 van Audi, die ook rond deze tijd in de showroom opduikt.
Voor deze eerste kennismaking gaf Skoda de versie met krachtigste batterij mee. Op papier goed voor een rijbereik van meer dan 530 kilometer. Op basis van ons testgemiddelde zouden we veeleer mikken op 370 à 400 kilometer. In de WLTP-cyclus, die in Europa wordt gebruikt om het verbruik en de emissie van nieuwe auto’s te berekenen, zijn elektrische auto’s de grootste leugenaars. Wat best opmerkelijk en moeilijk verklaarbaar is, aangezien benzine- en dieselauto’s sinds de invoering van de strengere WLTP-cyclus wel getrouwe cijfers opleveren.
Dat issue gaat veel breder dan alleen maar deze autotest en smeekt om uitspitting in een volgende aflevering van deze rubriek.
Skoda Enyaq iV 80
Motor: elektrisch, synchroon; 204 pk; 310 Nm
Batterij 82 kWh
Prestaties:
Top: 160 km/u
0-100 km/u in 8,6 sec.
Norm: 16,8 kWh
Test: 21,6 kWh
Autonomie (WLTP): 537 km
Autonomie (test): 370 km
Prijs: 46.075 euro
+ Comfort en stuurgevoel
– Reële autonomie
4 X Skoda Enyaq IV
1. Een democratischer geprijsde versie van de Enyaq IV heeft een batterij van 62 kilowattuur en een officiële autonomie van iets meer dan 400 kilometer. Die is al verkrijgbaar voor 39.775 euro en komt zeker in aanmerking voor grote gezinnen die geen verre verplaatsingen hoeven maken.
2. Skoda had lang de reputatie dat je er eigenlijk een Volkswagen voor minder geld mee kon kopen. Het Tsjechische merk behoort al lang tot de grote VW Groep, net zoals Seat, en gebruikt dus dezelfde onderdelen. Ondertussen is die reputatie achterhaald: ook Skoda’s komen heel goed afgewerkt en met een prijskaartje. Deze Enyaq IV bewijst dat meer dan ooit. De instapprijs van de vergelijkbare Volkswagen ID. 4 is precies 85 euro hoger dan die van de Enyaq IV 80.
3. De koetswerkkleur is een bekend trucje dat de meeste automerken hanteren om het prijskaartje aan te dikken. Ook hier: wilt u voor de Enyaq geen 660 euro meer betalen (of zelfs 1150 euro voor rood), dan kunt u kiezen uit maar één koetswerkkleur: blauw. Voor alle andere kleuren is het bijbetalen.
4. Hangt u de Enyaq IV aan een snellader, dan loopt de batterij standaard vol met een snelheid van 50 kilowatt per uur. Doet u veel kilometers en moet u vaak aan de snellader, dan is het raadzaam de lader van 125 kilowatt erbij te nemen: een optie van 520 euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier