Expansies met zuiders temperament

De Spaanse texielwereld bereidt een zomeroffensief voor. Zara trekt naar de beurs, Cortefiel doet een vijandig bod op Adolfo Dominguez en Mango stort zich volop op de Belgische markt.

De beursintroductie van Zara zat er al een tijdje aan te komen. De teruggetrokken oprichter Amancio Ortega (64) kwam in 1998 voor het eerst in de openbaarheid naar aanleiding van het jaarverslag van de groep Inditex, de moedermaatschappij van onder meer Zara. Ortega meed jarenlang pottenkijkers als de pest, en bouwde vanuit zijn onderduikadressen een textielimperium uit dat de vergelijking met Benetton kan doorstaan.

Inditex gooit tussen nu en eind juni 26,09% van het kapitaal op de markt. Het is de jongste jaren buitensporig gegroeid: sinds 1995 is de omzet verdrievoudigd naar 104,8 miljard frank op het eind van 2000. Bovendien weegt de internationale expansie (voor 12,1 miljard frank investeringen in 2000) nauwelijks op de financiële structuur van de groep. Toch temperen enkele analisten de hoerastemming. De groep baseert haar groeivooruitzichten immers op de snelle expansie van een aantal merken die het goed doen op de Spaanse markt. Alleen is er geen enkele garantie dat die ook in het buitenland zullen aanslaan.

De notering van Inditex zal ook de zichtbaarheid van de andere Spaanse fabrikanten verhogen. Zo deed de groep Cortefiel, bekend van het herenmerk Springfield, de vrouwenlijn Cortefiel en lingerie van Women’s Secret, een vijandig bod op landgenoot Adolfo Dominguez, die net zoals hij op de beurs van Madrid noteert.

En dan is er nog het offensief van Mango. De Spaanse keten heeft grootse plannen met de Belgische markt. Na een veelbelovende start op eigen bodem begon de onderneming in 1988 aan haar internationale expansie. Ruim twaalf jaar later staat de teller op 511 boetieks in 53 landen. In 2000 overschreed de omzet 31 miljard frank, een stijging met 29% ten opzichte van 1999. De vooruitzichten voor dit jaar gaan in de richting van 37 miljard frank. Nieuwe vestigingen in Italië, Korea, Marokko, India, Jordanië en verscheidene Midden-Europese landen zitten in de pijplijn.

De Spanjaarden zitten sinds 1996 in België. De resultaten van de eerste vijf verkooppunten, die in franchise gegeven werden, beloofden weinig goeds. Drie jaar na de lancering besloot Mango een regelrecht offensief te voeren. De franchises worden opnieuw ingekocht en herschikt, en de overblijvende boetieks krijgen een nieuwe look. Naast verkooppunten op de Meir, in de Grand Bazar en het Wijnegem Shopping Center in het Antwerpse, liet Mango ook zijn oog vallen op de Elsenesteenweg en de Nieuwstraat in Brussel. Onlangs kocht het 700 vierkante meter in Luik en dit jaar komen er nog eigen winkels op de Grote Markt van Hasselt en in Namen. De vestigingen in de middelgrote steden zullen in franchise worden gegeven. Gent wordt op dat vlak een testcase.

Uiteindelijk plant Mango een vijftiental winkels in België. Intussen steeg de omzet in ons land met 58% tot 384 miljoen frank – 1,7% van de totale omzet van het merk.

Chantal Samson Véronique Pirson

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content