Exclusieve horloges

© RAPHAËL DEMARET

Autosportfans denken bij de naam Raidillon meteen aan de beroemde bocht op het circuit van Spa-Francorchamps, maar sinds vijftien jaar pronkt de naam ook aan sommige polsen. Het productieproces voert naar Antwerpen, Leuven, Rixensart en Brussel, met een ommetje langs Zwitserland.

Horloge in dienst van het land

Raidillon werd in 2001 gelanceerd en levert elk jaar een duizendtal horloges af. Het merk, dat zijn naam ontleende aan de beroemde bocht op het circuit van Spa-Francorchamps, telt ruim 220 modellen. Van elk model worden 55 stuks geproduceerd en alle horloges worden genummerd.

Raidillon heeft twee winkels, in Antwerpen en Brussel. De meeste modellen kosten tussen 1500 en 3500 euro. In een vijftiental jaar tijd wist Raidillon prestigieuze klanten te overtuigen. “Sinds een paar jaar is ons horloge een van de protocollaire geschenken”, zegt Fabien de Schaetzen. Elk jaar levert het merk ruim tien horloges aan het ministerie van Buitenlandse Zaken. Vervolgens worden die tijdens belangrijke ontmoetingen geschonken aan buitenlandse staatshoofden. “Ik weet nooit wie ze uiteindelijk cadeau krijgt”, zegt De Schaetzen.

Onlangs kwam de onderneming met een model waarvan maar één exemplaar werd geproduceerd. “Tijdens een liefdadigheidsgala boden wij de mogelijkheid je eigen horloge te creëren en het samen met onze designer te ontwerpen”, legt de CEO uit. Daar had een prominente figuur uit België veel geld voor veil. “Het ging om een bedrag tussen 10.000 en 20.000 euro.”

1 Het design - De Raidillon-horloges worden ontworpen door de Belg Axel Enthoven, die ook de nieuwe look van de Brusselse trams en metro's heeft bedacht. Op basis van een lijst met precieze vereisten schetst hij de Raidillon-horloges van a tot z.
1 Het design – De Raidillon-horloges worden ontworpen door de Belg Axel Enthoven, die ook de nieuwe look van de Brusselse trams en metro’s heeft bedacht. Op basis van een lijst met precieze vereisten schetst hij de Raidillon-horloges van a tot z. “De moeilijkheid zit in het mechanisme, dat een vrij dikke horlogekast oplevert. Vandaar dat we moeten spelen met de afmetingen”, zegt Enthoven, die nog op de klassieke manier – op papier – werkt.© RAPHAËL DEMARET
2 De mock-up - Zodra de eerste schetsen klaar zijn, wordt een 'mock-up' gemaakt. Dat is een maquette op ware grootte in hars. Dat gebeurt bij de Leuvense specialist in 3D-printing Materialise.
2 De mock-up – Zodra de eerste schetsen klaar zijn, wordt een ‘mock-up’ gemaakt. Dat is een maquette op ware grootte in hars. Dat gebeurt bij de Leuvense specialist in 3D-printing Materialise. “Dankzij de mock-up krijgen we een idee van hoe het horloge er zal uitzien”, verduidelijkt Enthoven. “Bij dit horloge deed de mock-up me bijvoorbeeld inzien dat ik het nog verder moest verfijnen.”© RAPHAËL DEMARET
3 De onderdelen - Aangezien België geen horloge- industrie heeft, zit er voor het bedrijf niets anders op dan naar Zwitserland te trekken.
3 De onderdelen – Aangezien België geen horloge- industrie heeft, zit er voor het bedrijf niets anders op dan naar Zwitserland te trekken. “Wij betreuren dat. Ik zou liever met gespecialiseerde ambachtslui uit eigen land werken”, zegt Fabien de Schaetzen, de CEO van het merk. De 240 onderdelen van het gangwerk komen hoofdzakelijk uit Zwitserland of de Franse Jura.© RAPHAËL DEMARET
4 De assemblage - De eerste assemblage vindt in Zwitserland plaats. Nadien neemt Raidillon het horloge over. Daarbij moet het bedrijf geregeld dezelfde etappes uitvoeren als de Zwitserse onderaannemer.
4 De assemblage – De eerste assemblage vindt in Zwitserland plaats. Nadien neemt Raidillon het horloge over. Daarbij moet het bedrijf geregeld dezelfde etappes uitvoeren als de Zwitserse onderaannemer. “Het onderhoud gebeurt in een klein atelier in Rixensart”, zegt De Schaetzen. “We voeren dan precies dezelfde verrichtingen uit.” Het kostbare horloge wordt er volledig uit elkaar gehaald om het te smeren, technische problemen op te lossen en de dichtingen te vervangen.© RAPHAËL DEMARET
5 De controle - Elk horloge wordt grondig geïnspecteerd voordat het te koop wordt aangeboden in de winkel.
5 De controle – Elk horloge wordt grondig geïnspecteerd voordat het te koop wordt aangeboden in de winkel. “Ofwel liep er iets fout bij de assemblage, en dan merk je dat zeer vlug, ofwel ben je voor jaren gerust”, merkt De Schaetzen op. Bij een van de controles wordt bijvoorbeeld gecheckt of het horloge wel goed opwindt. De draagsimulator waarop het gezet wordt, bootst de armbewegingen na die het mechanische gangwerk opwinden. “Een horloge dat niet beweegt, blijft 40 uur lopen”, zegt de CEO.© RAPHAËL DEMARET
6 Het polsbandje - Het polsbandje wordt pas in de winkel aan het horloge bevestigd. Dat duurt maar enkele minuten en gebeurt met de hand. De bandjes bestaan in vier lengtes, zodat rekening kan worden gehouden met de dikte van de pols.
6 Het polsbandje – Het polsbandje wordt pas in de winkel aan het horloge bevestigd. Dat duurt maar enkele minuten en gebeurt met de hand. De bandjes bestaan in vier lengtes, zodat rekening kan worden gehouden met de dikte van de pols. “We hebben 300 modellen in alle mogelijke kleuren en in diverse materialen”, zegt de CEO van Raidillon. Bandjes in klassiek kalfsleer, afkomstig van de leerlooierij Masure in Estaimbourg, verkopen nog altijd het best.© RAPHAËL DEMARET
7 De verpakking
7 De verpakking “Bij het kopen van een horloge is het etui zeer belangrijk, vooral voor verzamelaars”, zegt De Schaetzen. Daarom heeft Raidillon voor zijn horloges een speciale doos ontwikkeld en werkt het onder meer samen met de Belgische kunstenares Isabelle de Borchgrave. “Het etui vertegenwoordigt 10 procent van de waarde van het horloge.”© RAPHAËL DEMARET

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content