Exclusief interview met ex-CEO Filip Van Hool: ‘Het faillissement had vermeden kunnen worden’
Met 2.500 ontslagen in Koningshooikt wordt Van Hool wellicht het grootste faillissement van 2024. Filip Van Hool, de voormalige CEO, praat voor het eerst over de ondergang van Vlaanderens bekendste voertuigenconcern. “Ik heb weinig persoonlijke verwijten gekregen. Maar je voelt je toch schuldig. Je krijgt een stempel opgedrukt: faillissement, derde generatie. Maar dat is niet het echte verhaal.” Lees hier een uittreksel.
Op de dag van het faillissement zei co-CEO Marc Zwaaneveld dat een erfrechtelijk geschil een redding onmogelijk maakte. Twee zussen van de tweede generatie Van Hool voeren al decennia een juridische strijd. Zij voelen zich miskend in hun erfenisrechten en dat maakte investeren door een derde partij in de nv Van Hool bijzonder risicovol. 60 procent van de aandelen was onder sekwester geplaatst. De zussen beslisten op die manier mee over eventuele aandelenbewegingen, en dat wilden externe investeerders niet.
FILIP VAN HOOL. “Dat erfrechtelijk geschil was een enorm struikelblok voor het vinden van bijkomende kapitaalverschaffers, of extra financiering bij de banken of de overheid. Onze banken wilden er een oplossing voor, vooraleer ze nieuwe leningen wilden geven. En toch: het faillissement had vermeden kunnen worden.”
Dat moet u toch eens uitleggen.
VAN HOOL. “Het faillissement was het gevolg van een liquiditeitsgebrek in het voorjaar van 2024. Eind 2023 was het nog niet zo dramatisch. We hadden meer last dan gedacht van de problemen in de voorraadketen en van de hyperinflatie. Dat leidde tot enorme prijsstijgingen. Wij hadden initieel bijvoorbeeld batterijpakketten besteld voor 100.000 euro per stuk. Bleek dat onze leverancier die slechts met twee jaar vertraging zou kunnen leveren. Bovendien kostte zo’n batterijpakket toen al 166.000 euro.”
Co-CEO Marc Zwaaneveld waarschuwde dat eind maart 2024 de kas letterlijk leeg zou zijn.
VAN HOOL. “De komst van Marc Zwaaneveld half januari als co-CEO was een goed idee. Dat was op verzoek van de banken. Wij moesten eind 2023 een kredietlijn van 20 miljoen euro terugbetalen, maar we kregen uitstel tot eind maart 2024. Op voorwaarde dus dat Zwaaneveld mee aan het roer kwam.
“Een van de gevolgen was wel een negatieve perceptie. Er ging geen dag voorbij zonder gekleurde berichtgeving. De familieperikelen werden breed uitgesmeerd in de media. Alles wat wij in besloten kring bespraken met de banken en de Vlaamse regering, werd meteen gelekt. De vergadering was nog niet voorbij, of het stond al op de websites van de media. Veel leveranciers lazen dat ook. Die werden zenuwachtig en wilden hun vorderingen sneller betaald zien. Eén leverancier heeft begin maart, voor een bedrag van amper 10.000 euro, beslag laten leggen op een van onze bankrekeningen. Ik begrijp nog altijd niet waarom. Wij moesten toen een gerechtelijke reorganisatie aanvragen. Want andere leveranciers zouden massaal snellere betalingen kunnen eisen. Terwijl ons orderboekje dus vol zat. Maar die bedragen moesten wij voorfinancieren. Hoe die leveranciers op ons afvlogen! Vooral de buitenlandse, niet zozeer die uit de omgeving van de fabriek. Toen geloofde ik er niet langer in. ‘Nu is het gedaan’, wist ik.”
Het echte verhaal van het faillissement
Lees hier het integrale interview met Filip Van Hool
Bekijk ook het gesprek met Trends-journalist Wolfgang Riepl.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier