Exception2 biedt meer dan mooie meisjes
Exception2, de Brusselse Ambassadeur Kleine Bedrijven, startte als agentschap voor hostessen en promoboys. Nu organiseert het bedrijf ook merchandisingacties en animatie. Je vindt de tijdelijke medewerkers van Exception2 op beurzen en events als het Autosalon, Sea Food, Batibouw, Textirama, Europacado en Decosit. Françoise Lannoo startte Exception2 in 1987 als een selfmade woman. “Ik ben naar Brussel gekomen met alleen mijn koffertje in de hand. Ik kende niets van de organisatie van evenementen.” Françoise was een onderwijzeres. Een vriend raadde haar aan om zich in te schrijven in een Brussels hostessenbureau omdat ze tweetalig was. “Zonder het te weten, veranderde dit mijn hele leven. Een klant heeft mij dan gevraagd om zelf met een agentschap te starten. Ik werkte toen zelf nog als hostess. En snel kwamen er nieuwe klanten.” Exception2 realiseerde in referentiejaar 2006 2,73 miljoen euro brutomarge, bijna een verviervoudiging tegenover basisjaar 2002 (met een brutomarge van 695.000 euro). Het bedrijf boekte twee jaar geleden net geen 200.000 euro winst.
Françoise Lannoo is een tweetalige Belgische met Vlaamse roots en een hart voor Brussel. Haar kantoor is in Etterbeek. “Brussel is voor ons belangrijk omdat we vlak bij de Heizel zitten. Ook Tour&Taxis is goed voor veel werk in onze branche. Eventorganisatoren, hosts en hostessen praten veel onder elkaar. We onderscheiden ons van de concurrentie door iedereen op tijd te betalen en ervoor te zorgen dat alle medewerkers volledig in orde zijn met hun administratie.” Op een vakbeurs als Sea Food zet Exception2 ongeveer 40 hostessen in, op Batibouw zijn dat er 160. Het zijn vooral studenten en werkzoekenden. Ze werken onder toezicht van een ‘chef-hostess’. Zij leidt de ploeg. “De hostessen moeten bij ons tweetalig zijn, assertief, vriendelijk en op tijd komen. Meisjes moeten niet mooi zijn, maar moeten een bepaalde uitstraling hebben. En de jongens natuurlijk ook (lacht).” Volgens Lannoo houdt het werk vandaag ook meer in dan het onthaal van klanten alleen. “Zo werden alle bezoekers op Sea Food elektronisch geregistreerd. Dat zijn bijkomende taken die vroeger niet bestonden.”
Animatie
De groei van het bedrijf is niet te danken aan de evenementen – dat segment daalde zelfs – maar aan de groeiende markt voor animatie en merchandising in winkels. Het bureau werkt voor alle verkooppunten van Carrefour, AD Delhaize, Spar, Cora en Colruyt. Ook Master Foods, Procter & Gamble, Nivea, Detry, Bruggeman en Ferrero zijn belangrijke klanten. “We begeleiden eenmalige promotieacties en we plaatsen bijkomende leveringen in de winkelrekken. Producten in mooi gevulde rekken verkopen beter en daarom zijn deze bedrijven bereid te investeren in externe ploegen die de verkoopsruimte in supermarkten aanvullen”, zegt Véronique Vandamme, verantwoordelijke merchandising & animation. (T)
BDK
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier