Ex-Volkswagentopman Winterkorn wijst alle aanklachten af in proces over dieselschandaal
De voormalige topman van het Duitse autoconcern Volkswagen, Martin Winterkorn, ontkent elke verantwoordelijkheid voor het dieselschandaal dat uitbarstte toen hij aan het hoofd stond van de autobouwer. Dat heeft zijn advocaat Felix Dörr dinsdag te kennen gegeven bij aanvang van het proces tegen Winterkorn voor zijn rol in het schandaal. “Onze cliënt wijst de aantijgingen tegen hem resoluut af”, aldus Dörr. De 77-jarige Winterkorn wordt aangeklaagd voor fraude, valse verklaringen en marktmanipulatie.
Winterkorn is volgens zijn advocaat niet de hoofdverantwoordelijke voor het dieselschandaal dat negen jaar geleden uitbrak. “Louter zijn positie als topman rechtvaardigt niet dat hij verantwoordelijk gesteld kan worden voor het thema dieselmotoren in al zijn facetten”, aldus Dörr. “We hebben vertrouwen in een goede uitkomst voor onze cliënt.”
Negen jaar geleden raakte bekend dat Volkswagen met illegale software vals had gespeeld bij emissietesten. Daardoor leken 11 miljoen dieselauto’s minder vervuilend dan ze waren. De leiding van Volkswagen zou in eerste instantie geprobeerd hebben om het schandaal stil te houden. In september 2015 stapte Winterkorn op, enkele dagen nadat het schandaal was bekendgeraakt. Het was de Amerikaanse regulator die het gesjoemel ontdekt had. Winterkorn zei eerder dat hij over de problemen pas “heel laat” en “aanvankelijk onvolledig” op de hoogte werd gebracht. Met zijn opstappen nam Winterkorn volgens zijn advocaat de politieke verantwoordelijkheid, maar was het geen erkenning van strafrechtelijke feiten. Dörr benadrukte bij aanvang van het proces dinsdag dat het strafrecht bewijs van persoonlijke schuld van elke verdachte vereist.
Schuld bewijzen
De boodschap van de verdediging is dan ook dat het gerecht moet bewijzen dat de toenmalige baas bij de autobouwer belangrijke informatie gekregen had. Centraal in de drie aanklachten staat de vraag over de kennis en het tijdpunt waarop Winterkorn op de hoogte gebracht werd van het gebruik van sjoemelsoftware in Amerikaanse voertuigen, zegt Dörr. “Pas wanneer dit vaststaat, kan strafrechtelijke aansprakelijkheid onderzocht worden.”
Winterkorn heeft volgens zijn advocaat ook niet bewust de kapitaalmarkten in het ongewisse gelaten of de onwaarheid verteld tegenover de onderzoekscommissie in de Bondsdag, het Duitse parlement. In totaal zijn er in het proces zowat 90 zittingen gepland tot september 2025.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier