Even wennen

De Ford Puma is een snelle sportcoupé met een heel eigen rijgedrag : geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.

De nieuwe sportcoupé van Ford heeft een rijklaar gewicht van 1037 kilo en een krachtige pittige motor, waarbij de snedige verhoudingen van de versnellingsbak uitstekend passen. De Puma is dan ook een auto om zeer sportief mee te rijden. Met het oog op de veiligheid moet dit katje evenwel aangepakt worden met fluweelzachte handschoenen. Wie gek is op snelle bochten, zal even moeten wennen aan het rijgedrag van de Puma. Wij beleefden er alvast een stevige portie opwindende rij-ervaringen mee.

De vrij gedrongen en compacte Puma, gebouwd op de vloerplaat van de nieuwe Fiesta, is zodanig ontworpen dat hij perfect past in de nieuwe styling van Ford. Het design wordt gekenmerkt door lijnen en vormen die we aantreffen bij de Fiesta en de Mondeo, maar nog meer bij de Ford Ka.

De nieuwe stijl wordt ook doorgetrokken in het comfortabele interieur. Door het gebruik van zacht aanvoelend en eigentijds ogend aluminium is het instrumentenbord uit de Fiesta volmaakt aangepast aan het sportieve karakter van de Puma. Met de Ka en de Puma geven de Ford-designers blijk van durvende vernieuwingsdrang in de veelal eenvormige en troosteloze automobielwereld van vandaag.

Ondanks zijn gedrongen afmetingen heeft de Puma een ranke vorm, met stabiele proporties die onmiskenbaar duidelijk maken dat deze sportcoupé gemaakt is om prestaties te leveren. Zowel het interieur als het koetswerk verenigt klassieke lijnen met moderne en zeer originele design-elementen. Dames met smaak en zin voor een goed ogende sportieve auto zullen dit design naar waarde kunnen schatten. Jonge mannelijke chauffeurs zullen dan weer meer oog hebben voor de uitstekende prestaties en de sportieve wegligging.

Een pluspunt is zeker dat de Puma comfortabel plaats biedt aan vier volwassenen voor normale afstanden ; zijn de passagiers niet al te zeer uit de kluiten gewassen, dan kan men zelfs met z’n vieren naar het zuiden trekken. De twee ergonomische kuipstoelen achterin zitten in elk geval een stuk beter dan men in een dergelijke auto zou verwachten. Ook de koffer biedt meer ruimte dan de buitenkant laat vermoeden.

Rekening houdend met het motorvermogen, blijft het brandstofverbruik vrij bescheiden ; de onderhoudskosten behoren tot de laagste in het segment van de snelle sportcoupés. Wat de passieve veiligheid betreft, is de Ford Puma terdege uitgerust om eventuele gevaren te helpen voorkomen : uitstekende remmen, ABS en tractiecontrole zijn standaard. Alleen tegen een onbesuisde chauffeur kan zelfs de beste techniek niet opboksen…

PATRICK OP DE BEECK

Ford Puma Een niet-alledaagse sportcoupé voor niet-alledaagse chauffeurs.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content