Evangelist nieuwe technologie
Een jaar geleden ging Guy Bouckaert bij ONE Agency aan de slag als ‘account director & head of mobile’. De samenwerking met zijn nieuwe werkgever verliep op wieltjes, zo liet de inmiddels 47-jarige handelsingenieur weten. Toch stapte hij enkele maanden geleden over naar Whatever, een bedrijf dat eveneens actief is met Web 2.0-toepassingen. “Ik ben geen jobhopper en heb ONE Agency dan ook met enige spijt in het hart verlaten”, zegt hij. “Waarom ik dan toch vertrokken ben? Ik voel me een soort evangelist die Web 2.0 naar de buitenwereld wil uitdragen. ONE Agency heb ik mee op het juiste pad helpen zetten, dus vond ik de tijd rijp om naar nieuwe uitdagingen op zoek te gaan.”
Die uitdaging vindt Guy Bouckaert dus bij Whatever, een bedrijf met achttien werknemers en gevestigd in Louvain-la-Neuve. “Whatever is heel sterk op ontwikkeling gefocust, maar liefst elf werknemers zijn op dat terrein actief. De zeven anderen werken ondersteunend of zijn consultants. Door mijn verhuis naar Louvain-la-Neuve zit ik opnieuw aan de Waalse kant van de taalgrens. In die zin kun je mij een echte Belg noemen.”
In feite is zijn job bij Whatever een verlengstuk van wat hij bij ONE Agency deed. Guy Bouckaert: “Hier zijn we sterk bezig met de ontwikkeling van Web 2.0 in een bedrijfsomgeving. Men noemt dat Enterprise 2.0. We ontwikkelen een project over knowledge management dat als sociaal netwerk de vergelijking met Facebook of LinkedIn kan doorstaan. De bedoeling is nuttige informatie – URL, documenten, e-mails, contacten – voor een groep werknemers te verzamelen op een webplatform. Daarna is het heel gemakkelijk om die informatie terug te vinden, maar vooral om te weten wie die informatie daar geplaatst heeft en welke commentaar, ‘rating’ of belangrijkheid daaraan is gegeven. Zoals LinkedIn voor jouw netwerk, wordt het dus een dashboard van de informatie die verzameld is in een bepaalde interessegroep.”
In zijn nieuwe functie van chief commercial officer heeft Guy Bouckaert de taak om de naambekendheid van Knowledge Plaza, het product dat Whatever heeft ontwikkeld, te vergroten. Enkele maanden geleden is Knowledge Plaza op de markt gekomen en tot dusver werd het slechts door één enkele klant gebruikt. “De ervaring die we daar hebben opgebouwd, biedt ons echter de kans om naar buiten te komen. In feite moet ik dus opnieuw missionariswerk verrichten. Die uitdaging schrikt me niet af. De ervaring uit vorige jobs zal me daarbij goed van pas komen. Bovendien zal het niet moeilijk zijn om toekomstige klanten te overtuigen. Het komt er namelijk niet alleen op aan om informatie te verzamelen, maar ook om die te verrijken. Verrijkte informatie is voor de bedrijfswereld namelijk veel beter bruikbaar dan het ruwe basismateriaal. Ons product laat de opbouw van informatie vanaf dat basismateriaal toe, waardoor de bruikbaarheid een stuk hoger komt te liggen.”
JSt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier