Europese Koreaan

Van de nieuwe Hyundai i40 wordt wel- eens gezegd dat hij de opvolger is van de Sonata. Eigenlijk is het een heel andere auto geworden. Had de Sonata nog heel wat Aziatische en tegelijk Amerikaanse trekjes, dan is de i40 een op-en-top Europese auto. Hij wordt nog wel in Korea gebouwd, maar werd helemaal ontwikkeld in het Europese hoofdkwartier, in het Duitse Rüsselsheim. Door Europese ontwerpers en ingenieurs, maar wel nog altijd met de kwaliteitsnormen van het Koreaanse merk. Dat daarin een hele reputatie heeft opgebouwd de voorbije jaren.

Het resultaat is een auto die gezien mag worden, en alvast heel wat stijlvoller en sportiever oogt dan klassiekers in het segment, zoals de Volkswagen Passat. Maar de i40 heeft natuurlijk veel meer concurrenten dan de Passat. Voor Hyundai België is de i40 dan ook een heel belangrijk product op de fleetmarkt. Dat zit zo. Het zogenaamde D-segment, zeer populair in de fleetwereld, is goed voor bijna 15 procent van de Belgische automarkt. 60 procent van die pakweg 70.000 auto’s wordt verkocht door de massaconstructeurs à la Volkswagen, Ford, Peugeot, Citroën, Renault, Toyota en andere. De rest is het terrein van de premiummerken BMW, Mercedes en Audi. Hyundai heeft de ambitie om in beide vijvertjes te vissen. Een uitgebreide test leerde ons dat deze nieuwkomer daar zeker de troeven voor heeft.

We reden met de i40 Wagon (de break wordt inderdaad als eerste gelanceerd) en ontdekten een heel comfortabele auto met karakter. Veel binnenruimte ook, en een handige koffer. Neem daarbij een stille, krachtige en zuinige dieselmotor van 1,7 liter, goed voor 136 paarden en een maximaal koppel van 325 Nm, waarden waarvoor andere constructeurs een tweeliter gebruiken. Daarnaast is er ook een meer dichtgeknepen versie van 115 pk (260 Nm) die met het start/stopsysteem minder dan 115 gram CO2 uitstoot. Maar de premiummerken wil Hyundai vooral aanpakken met een nooit geziene verhouding tussen prijs en uitrusting. De instapversie Lounge heeft onder andere al een manuele airco, verwarmde buitenspiegels, bluetooth-telefonie, elektrische handrem met blokkeerfunctie op een helling, en tal van veiligheidsuitrustingen zoals ESP. Daarnaast zijn er ook packs met achteruitrijcamera, verwarmde en geventileerde stoelen, en nog veel meer. Meer dan nodig is om de i40 te profileren als een zogenaamde premiumauto, een luxueus en kwaliteitsvol model met kleinere prijzen dan we van BMW, Audi of Mercedes gewoon zijn.

+

krachtige diesel, afwerking, binnenruimte

maximaal koppel mocht iets lager beginnen

Motor: 4-cilinder turbodiesel van 1685cc

Max. vermogen: 136 pk (100 kW) bij 4000 toeren

Max. koppel: 325 Nm bij 2000-2500 toeren

Topsnelheid 200 km/u

0-100 km/u in 10,6 sec.

Normverbruik: 5,1 l voor 100 km

Testverbruik: 6,7 l voor 100 km

CO2-uitstoot bij normverbruik: 134 gram

Instapprijs: 28.249 euro (versie 115pk vanaf 26.499 euro)

JO BOSSUYT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content