Erotiek is te koop
Badende meisjes, stripteaseuses en producenten van eroticaproducten lokken enkele tienduizenden bezoekers naar het Antwerpse Sportpaleis. Hun gastheer is Longhé Events, een klein Wilrijks evenementenbureau.
A lexis Longhé, stichter van Longhé Events, leerde de stiel toen hij kleine fotobeurzen begon te organiseren. Maar sinds hij in 1995 het potentieel ontdekte van een eroticabeurs, groeide zijn business exponentieel.
In recordjaar 1997 noteerde Longhé Events een recordomzet van 44,7 miljoen frank, vooral dankzij twee succesvolle Thunderdomes, evenementen voor fanaten van housemuziek. De jongste twee jaar haalt het bureau een omzet van rond de 30 miljoen frank (wegens weinig succesvolle of zelfs geen Thunderdomes), maar schrijft het wel een winstmarge in van 14%. Vooral dankzij zijn locomotief: de eroticabeurzen.
Een groots opgezette eroticabeurs organiseren was in 1995 nochtans nieuw voor België en daarom ook een risico. “We vreesden dat het moeilijk zou zijn in het begin, maar de Nekkerhal in Mechelen kreeg meteen 30.000 bezoekers over de vloer,” zegt Bernice De Beule van Longhé Events. “Blijkbaar werkte het beursidee drempelverlagend voor een hoop mensen.”
Vijf jaar later organiseert Longhé drie eroticabeurzen per jaar: één in de Nekkerhal in januari (onlangs nog goed voor 30.000 bezoekers), in oktober één in het Gentse ICC (waar de deurwachters vorig jaar 15.000 tickets afscheurden) en een derde in het tweede weekend van maart in het Antwerpse Sportpaleis. En de eventmanagers zijn nu al driftig op zoek naar een locatie voor een vierde beurs, die ergens in het najaar in Limburg moet plaatsvinden. Ondanks het groeiend aantal eroticabeurzen in Vlaanderen. Bernice De Beule: “De kleinschalige organisaties her en der in Vlaanderen zijn geen echte concurrenten. Zij missen de uitstraling van de bekende locaties die wij aandoen en zijn vaak minder professioneel georganiseerd.”
De enige échte concurrent, de Brusselse eroticabeurs die het Brusselse Magic Dreams vorige week nog organiseerde in de Piramiden op het Rogierplein, richt zich vooral op de Franstalige markt.
Maar Longhé is ook vastbesloten zijn activiteiten uit te breiden. Daarom organiseerden ze inmiddels twee housebeurzen en zetten ze Thunderdome opnieuw op poten, een evenement voor de fuifnummers van de gabberhouse. Voor de verjaardagsfuif van La Rocca werkte het bureau samen met de Lierse discotheek. “Maar wij tekenen uiteindelijk wel voor de organisatie,” verzekert De Beule, “want we werken liever niet in opdracht van derden.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier