‘ER IS NIET ZOVEEL AAN DE HAND’
De Belgische bedrijven die actief zijn in China zijn alert, maar maken zich weinig zorgen. “Stel dat China naar 5 procent groei gaat, dat is ook niet mis.”
PUNCH POWERTRAIN ‘IK BEN NIET BANG’
Punch Powertrain, de producent van automatische versnellingsbakken, merkt voorlopig niets van de vertraging van de Chinese automarkt. “Ik heb er geen last van”, zegt CEO Cor van Otterloo. “Dat klinkt misschien vreemd, maar we zijn uitermate alert. Alle knipperlichten staan aan. De verkoop loopt nog altijd prima en de bestellingen komen goed binnen. Ook bij onze leveranciers zie ik geen problemen.”
Een mogelijke verklaring ziet Van Otterloo in het feit dat de Chinese consument voorzichtiger wordt en meer kiest voor Chinese dan westerse merken. “Spelers als Volkswagen, Audi, Jaguar en Land Rover hebben allemaal problemen. Wij zitten in het goede segment. We leveren aan de Chinese autobouwers, die hard groeien. Ik heb niet te mopperen.” In de Chinese fabriek van Punch Powertrain worden dit jaar met 450 medewerkers zo’n 250.000 automaten geproduceerd. Het bedrijf draait op volle toeren — ook in Sint-Truiden, waar 500 mensen werken.
Ook over het Chinese investeringsklimaat heeft Van Otterloo geen klachten. “De banken zijn nog altijd coöperatief. We werken met een Belgische bank, maar ook met de Bank of Nanjing. Ik zie geen problemen.” Volgens de topman krijgen de Chinese leiders de economie wel weer op het goede spoor. “Ik ben er niet bang voor. De economie moet langzaam worden omgebouwd van de industrie naar meer een diensteneconomie. Dat hebben wij ook meegemaakt veertig jaar geleden. Die beweging gaan ze toch maken en ze blijven hun interne markt met 1,3 miljard consumenten houden. Onderliggend is er niet zoveel aan de hand. Stel dat China naar 5 procent groei gaat, dat is ook niet mis. In België zijn wij al heel blij met 1 procent groei.”
PICANOL ‘CHINA DOET HET AL EEN TIJD MINDER GOED’
De weefgetouwproducent Picanol was in 1994 een van de eerste westerse machinemakers die in China een productievestiging uit de grond stampten. “In Ieper produceren we onze high-end machines, in China onze middenrange”, legt Picanol-woordvoerder Frederic Dryhoel uit. De Chinese vestiging telt zo’n 300 medewerkers. “China doet het al een tijdje minder goed, vooral door de zwakkere exportmarkt en de moeilijkere financiering. Daardoor krijgen klanten moeilijker investeringen in nieuwe machines goedgekeurd. We verwachten dat die situatie niet meteen zal omslaan”, stelt Dryhoel. “Anderzijds blijven we nog altijd machines verkopen in China. Het is een zeer groot land met veel regionale verschillen, en er zijn nog altijd klanten die blijven investeren in nieuwe technologie.”
Bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers wees het bedrijf op de groeiende vraag naar weefmachines op lange termijn. “De groeiende middenklasse verbruikt alsmaar meer textiel, ook technisch textiel. Met onze machines worden allerlei textielweefsels geproduceerd — ook materialen voor airbags, zetelbekledingen en koordmaterialen voor autobanden”, duidt Dryhoel. Ook op korte termijn ziet hij geen negatieve impact. “Het orderboek is voor de rest van het jaar goed gevuld. Voor 2016 is het nog wat koffiedik kijken.”
BARCO ‘GROEIVERTRAGING IS GEEN RECESSIE’
“We blijven de toestand in China monitoren, omdat de Chinese markt belangrijk blijft voor Barco”, zegt Carl Vanden Bussche, vicepresident investor relations bij de West-Vlaamse beeldvormingsgroep. “In de eerste plaats voor digitale cinema, maar ook voor andere markten. We verwachten dat de impact van de Chinese groeivertraging op onze activiteiten veeleer beperkt zal zijn. Voor de marktsegmenten van de gezondheidszorg, de controlekamers en cinema zien we nog altijd veel potentieel. Dat zijn mooie markten waarin nog altijd wordt geïnvesteerd.”
Die investeringen gaan volgens Vanden Bussche vaak hand in hand met de technologische evolutie. “Voor de bioscopen in China is dat de digitalisering en ook de uitbouw van het cinemanetwerk. Voor ons healthcaresegment gaat het om investeringen in betere gezondheidszorg. Dat zijn domeinen waarvan wij niet verwachten dat de investeringen daar nu plots sterk verzwakken.”
Barco heeft in China naast verschillende verkoopkantoren ook een belangrijke productieactiviteit in Peking, waar onder meer cinemaprojectoren worden gemaakt. “We zien daar nog geen grote veranderingen. Wat het op langere termijn zal geven, is moeilijk in te schatten. Het gaat om een groeivertraging, we spreken niet over een recessie”, beklemtoont Vanden Bussche. “Ook in de somberste vooruitzichten heb je het nog altijd over groeicijfers waar de meeste regio’s in de wereld alleen van kunnen dromen.”
KURT DE CAT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier