Epauletten tegen de crisis
De mode-industrie wordt verondersteld een vooruitziende blik te hebben. We stellen onze wintercollectie voor 2010 binnenkort voor en onze creatieve mensen ontwikkelen al enkele maanden een collectie die pas in de zomer van 2011 in de winkels ligt. Als we geloven in een verband tussen het modebeeld en de economie ziet het er niet goed uit. Het modebeeld van de jaren tachtig – geen voorspoedige economische jaren – duikt immers weer op. De vrouw wil zich herbevestigen met brede schouders, epauletten zijn weer in. De terugkeer van de schoudervulling duidt op een behoefte aan bescherming tijdens deze economische crisis. Met schoudervullingen ziet de vrouw er imposanter uit, ze wil zich niet laten intimideren door de crisis.
In de modewereld lopen wij niet alleen voorop via onze collecties. Zoals de meeste bedrijven worden wij ook verplicht om de toekomstige verkoop in te schatten. Voorraden in de mode-industrie zijn zeer riskant, want producten raken gedemodeerd en verliezen daardoor zeer snel hun waarde. Daarom hebben wij ingenieuze systemen uitgewerkt om de vraag te voorspellen. Na bijna 30 jaar ervaring in de business besef ik meer en meer dat voorspellen een moeilijke en soms hopeloze klus is. Dit besef van bescheidenheid werd geniaal bevestigd door het boek The Black Swan van Nassim Taleb dat ik aan het doorworstelen ben en dat mij confronteert met de onmogelijkheid van voorspelbaarheid en het grote belang van het toeval. The reason free markets work is because they allow people to be lucky, thanks to aggressive trial and error, not by giving rewards or incentives for skill.
Ondanks het modebeeld en mijn scepticisme over voorspellingen, blijf ik mijn optimistische natuur trouw. De economie trekt weer aan, de eerste signalen zijn er al, en daarom moeten ondernemers hun overlevingstactiek van het voorbije jaar omzetten naar strategieën om nieuwe groei te ontwikkelen. Wij moeten nadenken over onze businessmodellen, speuren naar nieuwe kansen en durven te investeren in groei. Ook in onze sector zijn de omgevingsfactoren niet gunstig. Enerzijds zoekt de consument naar goedkope producten en anderzijds bedienen wij het krimpende distributiekanaal van de kleinhandel. Wij zijn optimistisch en investeren in een nieuw concept ‘lingeriestyling’. Dit concept vertrekt vanuit het idee dat veel vrouwen deze intieme aankoop in aangename omstandigheden willen doen en graag geadviseerd worden. Niet alleen over draagcomfort en pasvorm, maar ook over stijl, snit en kleur. De paskamer wordt weer het ‘mentale’ centrum van de winkel. Via een intensief trainingsprogramma leiden wij honderden klanten-detailhandelaars in Europa op tot gedegen lingerieconsulenten.
Mijn optimisme wordt ook gevoed door het feit dat de globalisering grotendeels intact blijft. Zolang we de protectionistische reflexen kunnen bedwingen, zal de wereldeconomie positief gestimuleerd worden door de onverzadigbare groei van een aantal grote nieuwe landen (China, India, enzovoort). Een goede zaak. In de eerste plaats voor de bevolking van die landen die eindelijk het vooruitzicht heeft om haar economisch lot te verbeteren, maar ook voor de groei in het Westen. Landen concurreren niet ten koste van elkaar, zoals bedrijven, landen zijn elkaars import- en exportmarkten. Groei in het ene land stimuleert groei in het andere. Dit bevestigt dat ondernemerschap het meest duurzame en krachtige instrument is tegen armoede.
Wat België betreft, besef ik dat de hoge schuldenberg van de overheid en de hoge werkloosheid een zware last betekenen voor onze economie, maar ik ben er ook van overtuigd dat dit het moment is om talent aan te trekken op de arbeidsmarkt, talent dat een paar jaar geleden niet beschikbaar was of niet betaalbaar.
Wij moeten wel anders omgaan met het talent. De organisatie, gebaseerd op hiërarchie en gedetailleerde functiebeschrijvingen, is achterhaald. We moeten de mensen geen functies aanbieden, maar inschakelen in projecten waar samenwerking, communicatie en vertrouwen essentieel zijn. Dit is de enige manier om onze mensen te enthousiasmeren. Enthousiasme en passie zijn noodzakelijk om grootse dingen te realiseren.
Met het boek van Taleb in gedachten besef ik dat één gebeurtenis voldoende is om het wereldbeeld te veranderen. Wij, ondernemers, zijn gedoemd om continu flexibel te zijn en alert in te spelen op onverwachte gebeurtenissen. En zelfs als het moeilijk is om de toekomst te voorspellen, is het goed om erover na te denken en ons voor te bereiden. Zoals Pasteur zei: La chance ne sourit qu’aux esprits bien préparés.
DE AUTEUR IS GEDELEGEERD BESTUURDER VAN LINGERIEGROEP VAN DE VELDE.
Herman Van de Velde
Ondernemerschap is het meest krachtige en duurzame instrument tegen armoede.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier