‘Engagement levendig houden’
“We willen medewerkers niet in een vakje steken, maar ruimte geven. De voornaamste reden om voor Argenta te werken, is dat je jezelf kunt zijn”, stelt Véronique Michiels. Zij is sinds vier jaar directeur Organisatie & Talent van de Antwerpse bank-verzekeraar.
Kort door de bocht kun je zeggen dat Michiels en haar team het traditionele personeelsbeleid van de Antwerpse bank-verzekeraar Argenta in vier jaar tijd hebben omgevormd tot een modern hr-beleid. Michiels: “Argenta is in het verleden altijd snel blijven groeien, waardoor de klemtoon lag op het aantrekken van mensen, en er geen tijd was om in de diepte te werken. De voorbije vier jaar hebben we niet alleen een inhaalbeweging gemaakt, we hebben ook belangrijke stappen vooruit gezet.”
In de hr-visie van Argenta staat de mens centraal. Niet de mens in zijn rol of functie, maar in zijn hele mens-zijn, vertelt Michiels. “We willen medewerkers niet in een vakje steken, maar ruimte geven. De voornaamste reden om voor Argenta te werken, is dat je jezelf kunt zijn. Wij verwachten dat je je inzet voor het bedrijf, maar wij investeren ook in jou. Onze bekommernis is als werkgever continu aantrekkelijk te blijven, maar ook ervoor te zorgen dat onze mensen relevant blijven.”
Master in mindfulness
De 54-jarige Michiels kan een mooi trackrecord voorleggen. Ze werkte op de hr-departementen van CSC en Swift, en werd hr-directeur bij het toenmalige ING Insurance Belgium. Daarna werkte ze tien jaar als zelfstandige hr-consultant.
“Ik voelde het werken voor één bedrijf als een beperking”, verklaart ze haar beslissing. “Ik wilde de hr-problemen in verschillende bedrijven en sectoren leren kennen en die vanuit een brede visie benaderen. Aan de KU Leuven verdiepte ik me in counseling in existentieel welzijn, en in het Verenigd Koninkrijk behaalde ik een master in mindfulness.”
Vier jaar geleden kon Argenta haar overtuigen die verdieping in de praktijk te brengen. “Ik kende en apprecieerde de bedrijfscultuur van Argenta als klant. Dat heeft me over de streep getrokken”, vertelt Michiels. “Argenta is als merk uitgesproken klantgericht, waardoor je in je personeelsbeleid duidelijke keuzes moet maken.”
Gezonde groei
De blijvende organische groei zorgt ervoor dat hr strategisch belangrijk is voor Argenta. “Wij blijven netto mensen aanwerven. Maar we bieden onze talenten ook de kans op een natuurlijke manier mee te groeien met het bedrijf”, zegt Michiels. ‘Gezonde groei’ is dan ook de naam van het hr-programma dat Argenta sinds 2015 implementeert. Het loonbeleid is grondig vernieuwd en omvat onder meer een breed cafetariaplan. Variabele vergoedingen zijn niet aan de orde, maar worden gecompenseerd door een aantrekkelijk pakket aanvullende voordelen (van pensioen- tot hospitalisatieverzekeringen), investeringen in ontwikkeling en een duurzame aanpak rond welzijn.
“Ons loonbeleid is ingebed in een waarderingscultuur”, zegt Michiels. “Dat houdt in dat we stilstaan bij wat mensen goed doen, maar ook bij wat fout liep als het minder goed was. Daarbij investeren we fors in opleiding en coaching, om mensen en teams zowel professioneel als persoonlijk te laten groeien. De bedrijfswaarden van Argenta (dichtbij, ondernemend, pragmatisch en eenvoudig) staan overal centraal, zowel in ons dagelijks functioneren als bij aanwervingen en promoties.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier