Energie van om de hoek

© Getty Images/iStockphoto

Bolt Energie lanceert op 26 augustus zijn platform om consumenten in contact te brengen met Belgische groenestroomproducenten.

De handelsingenieur Pieterjan Verhaeghen vindt dat de focus van de energiesector verkeerd ligt. Mensen wisselen wel van energieleverancier, maar wat volgens hem echt telt, is de relatie tussen de consument en de producent van groene energie. Samen met de handelsingenieur Rens Van Haute richtte hij daarom in mei Bolt Energie op. “Bolt is het eerste energieplatform dat het makkelijk en transparant maakt om stroom te kopen bij lokale producenten van groene energie”, zegt Verhaeghen.

Voorlopig heeft het Brusselse Bolt genoeg capaciteit om 20.000 gezinnen van energie te voorzien. Enkele groenestroomleveranciers zijn een tennisvereniging uit Zelem, een kippenboer uit Tongeren, een openluchtzwembad uit Zutendaal en de vestigingen van Aquafin in Oostende en Harelbeke. Zij wekken energie op via zonnepanelen. Er zijn ook andere energiebronnen in het aanbod. De biogasboeren Valerie en Frederik verwerken het afval van supermarkten en uit de agrarische sector, in Wallonië hebben Jean en Léon waterkrachtcentrales op de Maas.

“Nu tekenen mensen in op groene contracten. Die zijn soms maar half groen. Een leverancier die werkt met certificaten van biomassacentrales, mag het woordje ‘groen’ gebruiken in zijn contract. Uit een rapport van de Vlaamse regulator VREG blijkt ook dat maar 6 procent van de Vlaamse groene stroom echt uit Vlaanderen komt.”

Volgens Verhaeghen is het een misverstand dat groene stroom duurder is. Hoe garandeert Bolt, dat werd gefinancierd met eigen middelen en zaaigeld van Luminus, de continuïteit van de stroom? Het bedrijf kijkt naar wat de consument per jaar verbruikt en wat een producent per jaar levert. Op basis daarvan koppelt het producenten aan consumenten. Bolt haalt zijn inkomsten uit de ledencommissie van 5 euro. De ondernemer droomt ervan dat mensen die zonnepanelen hebben en energie op overschot hebben, die gewoon aan elkaar verkopen. Zodra de slimme meters ingeburgerd zijn, moet dat mogelijk worden.

Ondernemers tekenen hun zakenidee weleens op een bierviltje. Elke week stellen we een starter voor aan de hand van zo’n startersviltje.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content