En nu: Nederland veroveren
Kapellenaar Eric Govers is sinds een jaar algemeen directeur van BCC Corporate, de specialist-uitgever van bedrijfskredietkaarten voor ondernemingen in heel Europa. Hij volgde in september 2007 Jan Jambon op, die een politieke carrière uitbouwt als fede-raal kamerlid voor de N-VA. “Mijn eerste jaar hier is fantastisch geweest. Ik was al enigszins vertrouwd met kredietkaarten toen ik begon, maar ik wist niet welke boeiende wereld achter dat plastic schuilt.”
De 47-jarige Govers is getrouwd en heeft drie kinderen. In 1983 startte hij zijn loopbaan in het bank- en verzekeringswezen. Aanvankelijk als kantoorhouder voor het toenmalige BAC en later voor het Gemeentekrediet. In 2000 ging hij aan de slag bij de Argenta Spaarbank, waar hij lid werd van het directiecomité. Daar leerde Eric Govers Banksys goed kennen: de organisatie achter het betaalnetwerk Bancontact/MisterCash, intussen overgenomen door Atos Worldline. Als lid van de raad van bestuur van Visa bouwde hij zijn expertise over kredietkaarten verder op.
Bij BCC Corporate hanteert Eric Govers een aanpak van onderen uit, want “dat bevordert het creatief denken” bij de dertig personeelsleden van het Brusselse bedrijf. BCC Corporate is een uitgever van kredietkaarten op maat van bedrijven met meer dan vijftig werknemers. Kaarthouders gebruiken hun kaart het vaakst voor zakenreizen en ook voor zaken als computers, bedrijfsliteratuur en opleidingen. Bedrijven die klant zijn, kunnen via de website van BCC Corporate een gedetailleerde uitgavenstaat opvragen: een kort overzicht per kaarthouder, per leverancier of per sector. Heel handig om kosten te besparen.
En ja, het gaat goed met BCC Corporate. Eind 2007 draaide de onderneming een omzet van 441 miljoen euro en tegen eind dit jaar wordt de kaap van 600 miljoen gehaald. Straf, want BCC Corporate bestaat pas sinds november 2006. Het werd opgericht door de vier Belgische grootbanken na de verkoop van BCC en Banksys aan Atos Worldline. “De bedoeling is nu om marktleider te blijven in België, waar we 70 % van de markt in handen hebben. Daarnaast willen we internationaliseren. Vanaf 1 januari volgend jaar beginnen we met de Nederlandse markt te veroveren.”
Follow the customer, klinkt het in dat verband. BCC Corporate heeft namelijk nogal wat multinationale bedrijven onder zijn klanten, waardoor het iets makkelijker wordt om een kaartenprogramma uit te rollen in andere Europese landen. Belangrijke concurrenten van BCC Corporate zijn American Express en Citibank. “Onze meerwaarde? BCC Corporate staat dicht bij zijn klanten, wat slechts bij heel weinig concurrenten ook het geval is.”
CDC
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier