EN IN BELGIË?

De gezamenlijke

internetplannen van General Motors, Ford Motor Company en DaimlerChrysler raken drie van de vier “Belgische” autofabrikanten, maar alleen Opel Belgium zal rechtstreeks onderdelen kunnen kopen op het ” bid-and-quote“-gedeelte van de virtuele marktplaats van de drie reuzen. Ford centraliseert zijn Europese aankoopactiviteiten immers in Keulen (voor de Ford-fabrieken in, onder andere, Genk) en in Göteborg, dat onder meer inkoopt voor Volvo Cars Europe in Gent.

Opel Belgium is een van de vijf aankoop -hubs in de organisatie van GM, samen met de aankoopdiensten in Rüsselsheim, Zaragoza, Luton en Trolhattan. Elk van die fabrieken heeft zich in een aantal onderdelen gespecialiseerd – Opel Belgium koopt bijvoorbeeld bumpers, verf, deurpanelen, olie en wielen aan voor de hele groep. “We sluiten voor die onderdelen in principe contracten af voor alle GM-fabrieken in de wereld,” zegt aankoopdirecteur Anders Svensson van Opel Belgium. “Daardoor is ons aankoopapparaat nu al gecentraliseerd, zelfs al zitten de aankopers niet op één plaats.”

Het internet zal niet fundamenteel ingrijpen in de contractonderhandelingen met de toeleveranciers, meent Svensson: “De contracten met onze toeleveranciers – meestal overeenkomsten die jaarlijks aangepast worden – zullen niet op het web genegotieerd worden. De geheimen van onze soms heel specifieke producten kunnen we onmogelijk te grabbel gooien waar de concurrenten er moeiteloos bij kunnen.” GM schakelt wel het internet in tijdens de onderhandelingen met zijn toeleveranciers, maar dan via Supply Power, het intranetportaal van GM waarop nu al voor enkele duizenden onderdelen het lastenboek ter inzage staat. Maar voor de verschillende testen en technische rapporten die de verbintenissen voorafgaan, volgt GM de traditionele weg.

Svensson: “De samenwerking binnen TradeXchange ( nvdr.- dat GM heeft opgezet met CommerceOne) zal vooral besparingen opleveren bij de aankoop van indirecte materialen als heftrucks of kantoorbenodigdheden, niet van modules voor de assemblagelijn.” De infrastructuur voor de gezamenlijke aankoop van catalogue items is klaar voor de Verenigde Staten en in opbouw in Europa, waar het binnen enkele weken operationeel moet zijn.

Dat de marges van de leveranciers van catalogusaankopen onder druk zullen staan als Ford, DaimlerChrysler en GM de krachten bundelen, wuift Svensson weg. “Onze schaalgrootte zal de prijs van die items niet doen zakken,” gelooft Svensson. “Daarvoor zijn de marges nu al te beperkt. Wel zullen de drie constructeurs zwaar kunnen besparen op de verwerkingskosten van hun orders, nu het internet de doorstroming vergemakkelijkt en versnelt.” En als in de loop van deze maand vanuit Portugal ook het veilinggedeelte van TradeXchange wordt opgestart, kunnen de constructeurs bovendien voor het eerst in hun geschiedenis afgeschreven industrieel materiaal verzilveren op de tweedehandsmarkt. Svensson: “Tot vandaag belandde een afgeschreven staalpers op de schroothoop. Binnenkort zullen we een deel van de investering kunnen rekupereren.”

F.D.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content