En de pachters, zij ploegen voort
De onderaannemers van Opel Antwerpen hebben de sluiting niet afgewacht. De impact zal vrij beperkt blijven, zo blijkt uit een rondvraag van Trends.
De cijfers over de impact op de tewerkstelling van de sluiting van Opel Antwerpen lopen uiteen. In de zomer van 2009 gewaagden de vakbonden in De Standaard van “een sociaal weefsel” dat 15.000 mensen om-spant. De sectorfederatie Agoria sprak vorige donderdag over 5000 rechtstreekse en onrechtstreekse banen. De Tijd had het over 3800 werknemers, op basis van een berekening van de Nationale Bank.
In een persbericht sprak Opel zelf over 2606 rechtstreeks getroffen werknemers als de fabriek deze zomer sluit. Momenteel lopen de laatste wagens van het oude Astra-model van de band in de vestiging.
Daarnaast zijn er de toeleveraars. General Motors Belgium bezorgde aan Trends een lijst met zestien bedrijven in België, die diensten en goederen leveren aan Opel Antwerpen. Drie ondernemingen waren onbereikbaar voor commentaar.
De bedrijven op het terrein in de Havenlaan worden allicht het sterkst getroffen. Magna Car Top Systems Belgium (een dochter van de voormalige kandidaat-overnemer van Opel) plaatst daken op de cabrio’s van Astra. De balans van het boekjaar 2008 meldt 31 werknemers en een winstgevende onderneming.
GSH verzorgt het onderhoud van de installaties, de energiecentrale, de poorten. De onderneming telt 52 werknemers, van wie 22 op de loonlijst van General Motors. Het gaat om goede technici, maar het is niet zeker dat ze op de arbeidsmarkt opnieuw hun draai vinden.
Sodexo verzorgt met tien werknemers de catering in de fabriek. De onderneming zal de tien elders in het Antwerpse tewerkstellen.
De logistieke dienstverlener Katoennatie levert onderdelen aan Opel Antwerpen. Het gaat om een vrij kleine operatie, met een vijftiental werknemers. De concurrent PSA Hesse-Noord Natie doet containervervoer, maar verwacht geen impact op de tewerkstelling.
Op korte termijn weinig effecten
De impact zou ook heel sterk zijn bij Johnson Controls Automotive. De onderneming behaalde in het boekjaar, dat eindigde in september 2008, een bedrijfsverlies. Johnson Controls Automotive heeft een vestiging in Geel. Die maakt zetels voor de Astra van Opel Antwerpen. “180 mensen werken er specifiek voor die productie”, meldt Astrid Schafmeister vanuit het Europese hoofdkantoor in het Duitse Burscheid. “Officieel zijn we door General Motors nog niet op de hoogte gebracht van de sluiting. We kunnen dus nog niets zeggen over de toekomst voor de werknemers. In Europa heeft Johnson Controls Automotive 95 filialen. Voor hun vestiging zijn we sterk afhankelijk van de beslissingen van onze directe klanten, de autoproducenten.”
Plastic Omnium in Herentals maakt schokdempers voor Opel Astra. Het bedrijf met zijn 145 werknemers maakte verlies in 2008. “De sluiting van Antwerpen heeft voor ons geen gevolgen. We leveren materiaal aan de andere Opel-fabrieken in Europa”, meldt de woordvoerder Tarick Dali vanuit Parijs.
TI Group Automotive Systems telde in 2008 in België 582 werknemers, verspreid over vier vestigingen. De onderneming boekte in 2008 bedrijfwinst, maar wel nettoverlies. Het filiaal in Beringen maakt rem- en brandstofleidingen voor het Astra-model. Plus de volledige assemblage van die onderdelen. “Op korte termijn heeft de sluiting van Antwerpen voor ons geen impact”, meldt de fabrieksdirecteur Nest Kox. “Wij leveren aan de diverse fabrieken waar Opel Astra’s laat maken.” De stopzetting van het oude Astra-model was al ingecalculeerd. “Maar we missen met de sluiting wél de opportuniteit voor eventuele orders voor een ander, nieuw automodel.”
De laatste balans van IAC Group Belgium in Grobbendonk is die van 2007. Het bedrijf met 97 werknemers behaalde goede cijfers, maar kleine winstmarges. De onderneming maakt tapijten voor de Astra. Die worden in het interieur ingebouwd. IAC maakt ook isolatiemateriaal tussen de motor en het passagiersgedeelte. De onderneming levert aan de vier fabrieken, waar Opel in Europa de Astra maakt. “We zijn de exclusieve leverancier van deze producten”, meldt de fabrieksdirecteur Paul Geerts. “De sluiting van Antwerpen is een heel spijtige vaststelling. Wij verliezen een potentiële klant. Nu de eventuele bouw van het nieuwe model SUV in Antwerpen wegvalt, wordt het wel heel dunnetjes in België.”
Kautex Textron Benelux uit Tessenderlo haalde in 2008 bijzonder mooie cijfers. “Dat is omdat we goede mensen hebben”, verklaart algemeen directeur Guy Duchateau de bijdrage van de 241 werknemers. De directe impact van de sluiting is beperkt. Kautex levert brandstofsystemen, benzinetanks. Die worden specifiek voor de Astra gemaakt, maar dus ook voor de andere Opel-vestigingen. De stopzetting van de productie in Antwerpen was al ingecalculeerd. De onderneming geeft wél een waarschuwing voor de middellange termijn. De toeleveraars in België zijn meestal filialen van internationale bedrijven. Zij positioneren hun productie strategisch, via de diverse filialen in de landen. Die productie kan verschuiven naar de filialen die het dichtst liggen bij de eigenlijke autofabrieken. Kautex Textron Benelux exporteert 70 procent van de productie. In België wordt nu nog enkel voor de Volvo-fabriek van auto’s in Gent geleverd. De onderneming opereert in een straal van 300 kilometer rond Tessenderlo. Bij een grotere afstand wegen de logistieke kosten te zwaar door.
Belplas Industries in Genk is een dochter van Magna. Het filiaal in België levert diensten aan diverse autofabrikanten. Het bedrijf leed in 2008 een bedrijfsverlies van 13,5 miljoen euro. Maar dat was al beter dan de jaren voordien, toen een nog hoger verlies werd geboekt. Een vakbondsman – de directie gaf geen commentaar – noemt de impact van de sluiting miniem. Voor de Astra cabrio in Antwerpen werden bumpers gemaakt. Maar slechts in kleine aantallen. Belplas Industries kijkt nu vooral uit naar de orders voor de Audi A1 in Vorst.
AW Europe in Eigenbrakel produceerde automatische versnellingsbakken voor de vestiging in Antwerpen. “De sluiting heeft geen gevolgen voor ons”, meldt personeelsdirecteur Michaël Dubois. “Wij hebben een contract met Opel voor heel Europa. Onze productie verschuift naar de andere Opel-vestigingen waar de Astra wordt geassembleerd.”
AW Europe is een groeiverhaal. De jongste balans van eind maart 2009 toont heel mooie cijfers. Sinds september vorig jaar wierf de onderneming maandelijks 25 mensen aan. Het aantal vaste werknemers bedraagt 720, naast 100 uitzendkrachten.
De afdeling van Continental Benelux in Mechelen maakt elektronische ABS-remsystemen. De balans van 2008 toont mooie cijfers. Ook deze onderneming heeft met Opel een contract voor heel Europa en levert aan 46 autofabrieken. “De volumes voor Antwerpen waren beperkt”, antwoordt algemeen directeur Stefaan Van Thielen. “We werven opnieuw mensen aan.”
Door Wolfgang Riepl
De impact bij de toeleveraars is beperkt. Zij werken voor alle Europese Opel-filialen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier