EMBRYONAAL. De Cybershop

Firma’s die willen verkopen op het Net, moeten de ogen openhouden en veel geduld oefenen. Het pad naar omzet en winst ligt bezaaid met valkuilen.

Vlot verkopen op het Internet is nog niet voor morgen. Een betrouwbare peiling van het onderzoeksbureau ActivMedia wees onlangs uit dat er tussen september ’94 en vorige maand slechts voor 118 miljoen dollar zo’n 3,5 miljard frank wereldwijd via het Net werd verkocht. Met zo’n omzet kom je zelfs niet in de Belgische top-400.

Ongeveer 40 % van de ActivMedia-respondenten verwachtte dat het Internet pas over één of twee jaar geld zou opbrengen, 15 % mikte op 3 tot 5 jaar, 9 % was pessimistisch en antwoordde “nooit”. En toch blijft het aantal commerciële World Wide Web-sites vandaag koppig doorgroeien. Eind september ’94 telde The Open Market Commercial Sites Index een referentiegids voor verkopers op het Internet 588 geregistreerde sites. Dit aantal is intussen al gestegen tot meer dan 9200.

PRAKTIJK.

Michel Bauwens, die een studie over de Internet-markt maakte voor Uitgeversbedrijf Tijd, noemt leergierigheid de voornaamste reden voor die stormloop. “Men wenst nu reeds het leerproces aan te gaan van wat de sociale praktijk kan worden van de komende eeuw, ” zegt hij.

“De konkurrentie wordt steeds groter, ” aldus Leonard Jansen van het reklamebureau See You Soon/Quattro. “Het is dus belangrijker dan ooit de klanten vast te houden. Nieuwe media, zoals Internet, kunnen helpen om die relatie uit te diepen. “

De onwetendheid over het Internet is inderdaad erg groot. Elke firma die met een website op het Net komt, beschikt over een adres (of URL, uniform resource locator) dat je vertelt waar de site zich bevindt. Op zich al een marketinginstrument. Maar bitter weinig bedrijven schenken daar aandacht aan, betreurt Jean-Pierre Bobbaers van het verkoopadviesbedrijf Imagine If.

“Slimme Belgische firma’s zouden nu al hun domeinnaam (nvdr dat deel van de URL dat naar je computer op het Internet verwijst) moeten veilig stellen, ” zegt hij. “Wie gaat bijvoorbeeld de domeinnaam www. bbl. be opeisen : Bank Brussel Lambert of Bond Beter Leefmilieu ? Niet voor niets heeft een bedrijf zoals Siemens dat blijkbaar wel goed geïnformeerd is al diverse domeinnamen geregistreerd : www. sni. be, maar ook www. siemens. be. “

Imagine If is één van die bureaus in België die zich specifiek toeleggen op bedrijven met verschillende punten van verkoop of dienstverlening (point of sales) zo ontwierp het de telewinkels van Belgacom. Sinds april bestudeert het ijverig Internet. Bobbaers : “Ik zie wel degelijk een markt voor de zogenoemde specialty stores opdoemen, winkeltjes die spullen verkopen die je niet zomaar overal vindt en die sowieso moeilijk geografisch te bereiken zijn. Daarnaast biedt het Net ongekende mogelijkheden voor runshoppers : mensen die nauwelijks tijd over hebben voor een deftig bezoek aan de supermarkt uit de buurt. “

KILLER.

Vele bedrijven gebruiken het Net op dit ogenblik ondermaats, vindt Michel Bauwens : “Heel wat Belgische sites van de eerste generatie prezenteren zichzelf in de vorm van een eenvoudige elektronische brochure, wat een oneigenlijk gebruik van het medium is want het is de perfekte kopie van klassiek drukwerk. ” Give something back, luidt het devies. “Het Internet is een ruilekonomie, ” stelt Bauwens. Een suksesvolle website uitbaten, vereist 4 basisvoorwaarden de zgn. killer-attributen : informatie, kommunikatie, transaktie en ontspanning.

De bezoeker wil iets “leren”, vernemen. Een mooi voorbeeld is het adviesbedrijf Vanda Consulting. Dit eenmanszaakje uit Wachtebeke prezenteert zichzelf op het Net door uit te weiden over de vanda’s, een zeldzame orchideeënsoort : via de site kan je zelfs een akwarel van de Vanda coerulea of een foto van de Oncidium papilio aanklikken. De cd- en videozaak Replay uit Sint-Niklaas toont hoe het niét moet : de winkel kondigt zijn opening aan op 1 september (oud nieuws), pronkt met de “beste prijzen”, maar biedt verder niets aan toegevoegde waarde.

“Ook de sites van het Gemeentekrediet en de Kredietbank zijn in feite slechte voorbeelden, ” vindt Michel Bauwens. “Bij de eerste gaat het enkel en alleen om informatie over de axion-multimediacampagne, met wezenlijk dezelfde informatie als de duizenden krantjes die de bank al heeft verspreid. En op de KB-site lijkt de informatie “narcistisch” : ze begint met een bedrijfsprofiel en een beschrijving van het hoofdkwartier. “

“Maar door onze relatieve achterstand blijken beide sites toch een sukses, ” merkt Bauwens op. “Het Gemeentekrediet slaagde erin zich te identificeren bij een jonge progressieve cyber-doelgroep en de KB kreeg op een tiental dagen evenveel aanvragen binnen voor informatie over studentenrekeningen als op een heel jaar via de klassieke kanalen. “

PDP,

Piet. Depuydt pingbe

Internet-gebruikers kunnen deze tekst, inclusief de hotlinks, lezen op de website van Trends/Roularta Media Group (http : //www. roularta. be/roularta).

JEAN-PIERRE BOBBAERS (IMAGINE IF) “Slimme Belgische firma’s moeten nu hun domeinnaam veilig stellen. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content