ELK ZIJN EIGEN REIS

Met een doorgedreven personalisering wil Occap Travel zich onderscheiden van de grote bureaus voor zakenreizen.

Alles is mogelijk. Die leuze maakt het kleine nv Occap Travel zich eigen. Met twee bureaus in Antwerpen en Brussel rijft het bedrijf jaarlijks toch een half miljard omzet binnen. “Men verwacht van een reisagent advies met waarde,” verklaart gedelegeerd bestuurder Jean-Pierre Ooms. ” Rudolf Vanmoerkerke spreekt over value for money. Ik hou het liever bij added value for money. Daar worden we voor betaald. Wie een speciale reis, voor een huwelijk of een verjaardag boekt, wil een perfecte reis. Die moet door specialisten worden georganiseerd.”

Sterk gepersonaliseerde, op maat gemaakte reizen, weg van de allesomvattende packages, vormen de nichemarkt voor Occap Travel. In de jaren tachtig blonk het bedrijf uit door golfreizen, in Middellandse-Zeelanden. Maar door de explosie van golfclubs in België, gooiden ook touroperators zich op deze markt. Vandaag zijn op maat gemaakte verre reizen, naar andere continenten, de belangrijkste nichemarkt voor de toerist. “Een nichemarkt verdwijnt na vijf of tien jaar. Wij moeten dus heel creatief blijven,” beseft Jean-Pierre Ooms.

De toerist neemt 35 % van de omzet voor zijn rekening, de zakenreizen maken 65 %. Toen Jean-Pierre Ooms in 1982 de zaak kocht, bedroegen de aandelen respectievelijk 60 % en 40 %. “Dit betekent geenszins dat het aantal toeristen daalde. De omzet steeg immers van 100 naar 500 miljoen.” Bij Occap Travel werken twintig mensen. Tussen haakjes : Occap verwijst naar de stichter André Pacco, die inmiddels is overleden. De letterkeer van Pacco creëert de naam van het bedrijf.

Ook binnen het segment van de zakenreizen wordt personalisering sterk doorgedreven. Kmo’s en grote bedrijven krijgen een eigen benadering. Kmo’s zijn goed voor twee derden, multinationals voor een derde van de zakenreizen. Bedrijven met een budget van 10 tot 20 miljoen frank per jaar voor zakenreizen, krijgen een eigen telefoonnummer en slechts één contactpersoon. “Continuïteit is zeer belangrijk. De opvolging van een bedrijf moet steeds door dezelfde persoon gebeuren. Grote bedrijven centraliseren daarenboven meestal hun aankoop.” Met dat doel werd ook Global Travel Management ( GTM) opgericht. Een vrij hecht netwerk van honderden reisbureaus in 22 landen, die in 1996 samen 180 miljard frank omzet in zakenreizen haalden. GTM creëert een wereldwijd netwerk, maar kan tegelijk terugvallen op lokale specialisten, per land. Occap Travel vervult als enige die taak voor België.

JEAN-PIERRE OOMS (OCCAP TRAVEL) Sleutelen aan een wereldwijd netwerk van reisagenten, mét lokale specialisten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content