ELEKTRONISCHE BTW-AANGIFTE

De BTW-administratie legt de laatste hand aan het lastenboek dat het systeem voor het elektronisch indienen van BTW-aangiften operationeel moet maken. De administratie wil het document op 1 september gepubliceerd hebben, waarna het wachten is op de offertes.

In mei had het bancaire netwerk Isabel op een persconferentie laten uitschijnen dat de BTW-administratie ervoor had gekozen om alle aangiftes via hen te laten indienen en om de elektronische aangifte vanaf 1 januari 1999 te veralgemenen. Directeur-generaal François Burnonville van de BTW-administratie werd opgevoerd om daar een officieel cachet aan te geven.

Isabel blijkt toen wel een offerte te hebben ingediend (die het huidige lastenboek mee heeft geïnspireerd), maar bij de BTW-directie luidt het nu dat “François Burnonville toen alleen heeft gesproken over de huidige werkwijze.” En: “Het is duidelijk dat de administratie zich niet zomaar aan één leverancier kan binden en alle overige uitsluiten.”

Op de aanbesteding zal in elk geval ook BelSign inschrijven. Dat is een bedrijf met 31 miljoen frank kapitaal dat zich toelegt op de certificatie van elektronische handtekeningen en waarin naast de Federatie der Belgische Kamers voor Handel en Nijverheid ook de investeringsmaatschappijen Gimv, CD Technicom en Bruficom participeren. BelSign zou half september een grotere alliantie – mogelijk op Europese schaal – aankondigen, laat gedelegeerd bestuurder Anthony Belpaire uitschijnen. Zijn authentificatie- en beveiligingssysteem werkt ook over open netwerken, zoals het Internet. Daardoor is het in zekere zin complementair met het systeem van Isabel, dat gebonden is aan één particulier en gesloten netwerk. De BTW-administratie verwacht nog andere kandidaatstellingen.

Een veralgemening van de elektronische aangifte vanaf 1 januari 1999 zit er in geen geval in. De BTW-administratie verwacht om te beginnen dat de wettelijke regeling van de elektronische handtekening, waarmee de aangifte zal moeten worden beveiligd, tegen 1 januari nog niet van kracht is. Dat betekent dat elke indiener een protocol met de administratie moet afsluiten om zijn elektronische aangifte dezelfde waarde te geven als een geschreven.

Bovendien waarschuwt de directie dat de aangifte via een EDI-protocol zal gebeuren, wat speciale software veronderstelt. “Het is niet zo eenvoudig als een papier in een envelop steken,” luidt het.

Volgens de administratie zullen het vooral de grote boekhoudkantoren zijn – met “minstens 50 tot 100 aangiften per trimester” – die “toch wel betrekkelijk snel” deze hindernissen zullen nemen om hun aangiften in te dienen. “Wij zijn in elk geval al twee jaar klaar om ze te verwerken,” luidt het bij de BTW-administratie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content