Eindelijk girlpower in de reclame
Charlotte Spitaels heeft bij het reclamebureau Lowe samen met Véronique Hermans de leiding overgenomen van veteraan Georges Lafleur.
Sinds het begin van deze maand is het management van de Belgische vestiging van het reclamebureau Lowe in handen van Charlotte Spitaels en Véronique Hermans. Zij nemen de leiding van Lowe over van Georges Lafleur.
“Georges wordt zestig en vond dat het tijd werd om het wat kalmer aan te doen,” zegt Spitaels. Ze werkt al tien jaar bij Lowe, de jongste jaren in duo met Lafleur, die ook de creatieve directie op zich had genomen. “Het was dus bijna een natuurlijke gang van zaken dat ik Georges zou opvolgen. We zijn op zoek gegaan naar een nieuwe creatief directeur.” Die vonden ze in Véronique Hermans. Zij is geen vreemde voor Lowe. Hermans verruilde in 1994 na vijf jaar als creatief directeur Lowe voor Euro RSCG en was later werkzaam bij Ogilvy. Nu keert ze terug op het oude nest. Spitaels neemt in het duo meer de commerciële en strategische kant voor haar rekening.
Het is vrij uitzonderlijk dat vrouwen de leiding hebben van een (internationaal) reclamebureau. Spitaels: “We zijn twee sterke karakters. Dat heb je nodig om in de reclame goed te overleven.”
Spitaels, die getrouwd is en twee kinderen heeft, stapte 24 jaar geleden in de reclamewereld. “Ik wou een leuke werkomgeving en een beroep met veel diversificatie. Bovendien is de creatie er nooit gescheiden van het commerciële. Ik heb de eerste jaren veel marketingcursussen kunnen volgen,” zegt ze. Ze begon bij Impact-FCB, en werkte verder nog bij Marsteller, HDM, TBWA, Dechy, DMBB en Saatchi & Saatchi. In het begin van haar carrière was ze ook nog anderhalf jaar actief aan de adverteerderskant bij Océ Van der Grinten (copiers), maar ze koos toch voor het meer afwisselende leven van een reclamebureau.
“Ik vind het leuker om verschillende merken op te volgen en ik wil het creatieve proces liever van dichtbij meemaken.” Kennelijk vond ze bij Lowe haar reclamethuis. “Ik heb bij de andere reclamebureaus heel interessante mensen ontmoet, maar bij Lowe heb ik meteen het gevoel gehad dat ik leerde waar het echt om gaat in de reclame.”
Ad van Poppel
“We zijn twee sterke karakters. Dat heb je nodig om in de reclame goed te overleven.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier