Effitrax verwerkt data van voertuigfabrikanten
Oprichters van scale-ups die een miljoen euro ophaalden of aan jaarlijkse omzet genereren, behoren tot een select gezelschap. Samen met Scaleup Vlaanderen gaan we in de One Million Club op zoek naar die Vlaamse groeibedrijven.
De Fransman Jean-Paul Daveau was een van de allereerste mensen die een computer in een voertuig installeerden en is zo al drie decennia lang een autoriteit in de wereld van de telematica. Hij kent de sector als geen ander en merkte de voorbije jaren een pijnpunt op. De software van de ene fabrikant communiceert niet vlot met die van een andere. Het zijn gesloten systemen die enkel de chassisgegevens analyseren en niet de opbouw. Dat is een probleem voor bedrijven met een grote collectie voertuigen, zoals vervoersmaatschappijen en stadsdiensten. Zij willen volledige data kunnen gebruiken om inzicht te krijgen, om zo hun diensten, het verbruik en de veiligheid te verbeteren.
Daveau wilde een oplossing ontwikkelen, maar niet in zijn eentje een bedrijf oprichten. “Via een neef die wist dat ik veel managementervaring heb, kwam hij bij mij terecht”, vertelt Bernard Berkein. In 2017 lanceerde het duo Effitrax, een combinatie van intelligente software en een slimme modem die op een gestandaardiseerde en open manier data van verschillende voertuigfabrikanten kunnen verwerken, los van het merk, het type of de energiebron.
“We breken de gesloten systemen van verschillende fabrikanten open. De interesse bij spelers met een grote of diverse vloot was meteen gewekt, al zijn dat steeds lange onderhandelingen. De grootste Franse speler in de recyclage tekende na negen maanden een contract van drie jaar, goed voor 3 miljoen euro omzet. Het had de hele markt afgespeurd naar een oplossing en was zo bij ons terechtgekomen. Dankzij ons krijgt het een totaalinzicht in hun 3000 voertuigen.”
Effitrax, dat kantoren heeft in Kortrijk, Charleroi en Rijsel, haalde zopas een half miljoen euro op. Het team van Effitrax bestaat uit twaalf mensen. Het doel is dat aantal dit jaar nog te verdubbelen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier