Eenmaal, andermaal, gesponsord

Wie de who’s who van de Vlaamse kunstverzamelaarswereld in actie wil zien, moet zaterdag meebieden op de benefietveiling van Museum Dhondt-Dhaenens in Deurle. Het mercantielste tuinfeest van het jaar.

Benefietveilingen zijn de mosselsoupers van de kunstsector. Ze brengen massaal mecenassen op de been en geld in het laatje, bijvoorbeeld in het operahuis De Munt of Kunstencentrum Wiels. Het Museum Dhondt-Dhaenens (MDD) in Deurle bij Gent organiseert al sinds 2007 een groot tuinfeest met benefietveiling. De editie van dit jaar vindt zaterdag plaats.

‘s Avonds is er een echte veiling met 22 loten van grote namen als Marlène Dumas, Wim Delvoye, Sterling Ruby en Johan Creten. Om 23 uur loopt de internetveiling via eBay af. Die bestaat uit 30 loten van beloftevolle jonge kunstenaars. In de feesttent staan computers ter beschikking om de aanwezigen nog een laatste kans te geven een bod uit te brengen. “Vorig jaar haalden we 140.000 euro binnen. Jaarlijks klokt de opbrengst af tussen de 120.000 en 150.000 euro. Geen slecht resultaat als je weet dat ons werkingsbudget per jaar om en bij 900.000 euro bedraagt. Bijna de helft daarvan komt van de overheid, de rest van ticketverkoop, sponsoring, mecenaat en de veiling”, zegt MDD-directeur Joost Declerq.

“Zonder de benefiet zouden we minder evidente tentoonstellingen, bijvoorbeeld die van Thomas Hirschhorn, niet meer aankunnen. Het geld dient ook om de infrastructuur en de zichtbaarheid van het museum op punt te zetten. MDD was de eerste in de kunstsector die met zo’n tuinfeest annex veiling het publiek bij het museum betrok. We willen geen negentiende-eeuws museum zijn waar we zitten te wachten op onze bezoekers. De tuinparty is geen superexclusief, maar een democratisch event. Het werd in het leven geroepen om het museum uit zijn Latemse isolement te halen. Na zes edities durf ik te zeggen: dat is goed gelukt.”

Ostentatief mecenaat

Bekende ondernemers annex verzamelaars als Filiep Libeert, Michel Moortgat, Paul Thiers, Xavier Donck, Martin Bown, Peter Galliaert en Bernard Soens zijn zaterdag gegarandeerd weer present. En ook vele minder bekende verzamelaars en sympathisanten die het museum een duwtje in de rug willen geven. Iedereen betaalt 60 euro voor spijs en drank, een zeer milde prijs in vergelijking met andere benefietdiners van grote culturele instellingen. De vele galeriehouders en kunstenaars die een kunstwerk schonken, komen gratis.

“Ik koop altijd wel iets. En ik betaal er gegarandeerd te veel geld voor”, lacht Peter Rodrigues, de Gentse ondernemer, kunstverzamelaar en vroegere voorzitter van de raad van bestuur van MDD. “De veiling is een vorm van ostentatief sponsoren: veel mensen willen hun gulle hart tonen. Ze willen niet onderdoen voor hun vrienden die ook meebieden.”

“Het feit dat er steeds meer mensen meebieden, bewijst dat meer en meer mensen ons museum willen steunen”, zegt Declerq. “Ons draagvlak wordt breder. De eerste edities lokten vooral animo en sponsorgeld uit bij de vaste Latemse vriendenkliek in en rond het museum. Maar met de jaren kwamen ook kunstliefhebbers die geen band met het museum hebben naar de veiling. Vorig jaar kochten maar twee van onze patroons een werk. Dat is een goede evolutie, vind ik. We kunnen toch niet altijd bij dezelfde lokale mensen om geld gaan vragen?”

Win-win

Volgens Marianne Hoet, expert hedendaagse en naoorlogse kunst bij veilinghuis Christie’s, zorgen de tuinsetting en de relaxte sfeer ervoor dat mensen vrijgeviger zijn. “Op het feest bij MDD gaat het er veel losser aan toe dan op andere charity benefieten. Dat helpt zeker. Christie’s is al sinds 2007 de trotse partner van het tuinfeest. Wij verzorgen ook de veiling zelf. Wij bepalen de volgorde van de loten, een cruciale oefening om de aandacht anderhalf uur lang te houden en de opbrengsten te maximaliseren.”

“Christie’s doet geen officiële schattingen en we vermelden geen richtprijs in de catalogus. Het belangrijkste is dat alle loten verkocht raken. Sommige verzamelaars kopen uit liefdadigheid, andere hebben een echte coup de coeur en willen een werk per se hebben. Die laatste groep groeit gestaag. Nog voor de veiling begint, weten we al via Joost wie waarvoor belangstelling heeft”, zegt Hoet, de dochter van Jan Hoet en zus van kunsthandelaar Jan Hoet Jr.

Hoewel de veiling niet in de officiële kalender van Christie’s staat en de resultaten niet gepubliceerd worden op Artnet, is de benefietavond een belangrijk netwerkevent voor Christie’s. “We ontmoeten de vaste en toekomstige klanten in een veel lossere sfeer dan normaal in een veilingzaal. En we houden de vinger aan de pols met de zogenaamde ‘eerste markt’: jonge kunstenaars die bij verzamelaars leven, maar nog nooit een werk op een veiling hadden. Bij Christie’s is de verleiding groot om alleen research te doen naar de grote, gevestigde namen. De veiling levert vooral veel interessante kennis op over wat nu leeft in de wereld van de hedendaagse kunst.”

Stormram Mark

Het tuinfeest met benefietveiling is aan zijn zesde editie toe. Het was Mark Vanmoerkerke (ex-Sunair en Sunparks) die in 2007 met het idee kwam. Hij runt een privémuseum in Oostende en groeide uit tot een van de meest invloedrijke hedendaagse kunstverzamelaars van ons land. Ook voor MDD is hij een belangrijke figuur, zowel voor zijn netwerk als voor zijn kunstfeeling.

“Omdat Mark het beu was om altijd maar met mannen in allerlei serviceclubs te zitten, organiseerde hij een tuinfeest met een aantal vrouwen: de dames van onze patroons, de steunende vrienden van het museum. Na vier succesvolle edities heeft hij de stok doorgegeven aan Christian Weyns. Hij trekt het initiatief nu samen met een team van jonge mensen”, zegt Declerq. “Mark is een stormram. Een keiharde boksbal. Noem hem het geweten van het museum: hij houdt ons op de goede koers. Zijn adresboekje is heel belangrijk voor ons, dat is zijn grote kracht. Maar hij kan ook heel scherpe ideeën lanceren. Elk museum of bedrijf heeft zo iemand nodig.”

Het tuinfeest en de benefietveiling vinden plaats op 1 september vanaf 18 uur in Museum Dhondt-Dhaenens in Deurle. De avondveiling start rond 21 uur.

THIJS DEMEULEMEESTER

“We ontmoeten de vaste en toekomstige klanten in een veel lossere sfeer dan normaal in een veilingzaal” Marianne Hoet, Christie’s

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content