‘Een webwinkel is niet zo eenvoudig als het lijkt’
“Voor onze webshop ga ik altijd op zoek naar speciale dingen. Dingen die anders zijn en waarvoor mensen enkel bij ons terecht kunnen.” Ruben Gos is altijd al gefascineerd geweest door whisky. “In 2014 besloot ik te investeren in speciale en exclusieve flessen. Begin 2020 was mijn collectie flink uit de kluiten gewassen. Omdat ik al een tijdje met het idee voor een webshop rondliep, besloot ik het erop te wagen. Dat was geen moment te vroeg. Twee maanden later zaten we in volle coronacrisis.”
Gos kan de hele winkel via zijn smartphone beheren. “Een webwinkel is niet zo eenvoudig als het lijkt. Je moet professionele verkoopsoftware aanschaffen. Het programma moet je stockgegevens bijhouden, zodat je dezelfde fles niet aan twee verschillende klanten tegelijk verkoopt. Bovendien zijn er ook heel wat wettelijke regels voor internethandel, zeker als je alcohol verkoopt. Voordat mijn webshop live ging, heb ik een maand lang data zitten invoeren.”
Gos verkoopt zijn flessen voorlopig enkel aan klanten in de Benelux. Maar volgend jaar gaat hij Europees. “Stap voor stap. Ik krijg ook al aanvragen uit Israël en de Verenigde Staten, vooral voor onze koosjere whiskyvariëteiten. Wij zijn een van de weinige webwinkels die die aanbieden.”
Whisky moet je proeven. Ook daar heeft Gos iets op gevonden. “Ik organiseer geregeld virtuele proeverijen. De week voordien krijgt iedere deelnemer een pakketje met enkele kleine flesjes opgestuurd. Daarin zitten stalen van de dranken die we tijdens onze videosessie behandelen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier