EEN VOORZET VOOR DE ETHIEK

Schoon voetbal.

Ligt er op 2 juli een door kinderhanden gestikte bal op de middenstip van de Rotterdamse Kuip? Waarschijnlijk niet, zegt Eric De Vogelaere van Fair Trade, dat onder meer Pakistaanse voetballen van Talonsport in België invoert.

“We zijn in maart zelf naar Pakistan afgereisd om de situatie te bekijken. Het Atlanta-akkoord heeft de kinderarbeid in Sialkot uitgeroeid. Grote producenten als Nike, adidas en Reebok hebben zich aan de controles van de Internationale Arbeidsorganisatie onverworpen. Alleen blijven ze wel lage lonen betalen aan de volwassenen die in hun ateliers werken.” Er blijven dus problemen bestaan in de ballenvallei. Veel kinderen draaien nu mee in de productie van badmintonpluimpjes en medisch materiaal. Het voetballencircuit heeft zijn terrein naar India en China verlegd, waar kinderarbeid toegelaten is of nooit het daglicht ziet.

Bovendien blijkt de markt niet echt wakker te liggen van de ethisch verantwoorde ballenproductie. Toen de Italiaanse en Duitse sterren tijdens het WK in Frankrijk de Atlanta-ballen promootten, steeg de verkoop in die landen gevoelig – Gepa, de Duitse alternatieve importorganisatie die de ballen op de Europese markt verdeelt, heeft intussen 100.000 ballen op de markt gegooid. Maar België, met amper 2000 ballen die verkocht werden via de 150 Oxfam-wereldwinkels, hinkt achterop. De Vogelaere: “Er is nooit campagne gevoerd met een bekende voetballer omdat we daar het geld niet voor hebben. Om die reden zullen we dat ook niet tijdens Euro 2000 doen.”

Veel minder zeker is dat alle uitrustingen van de deelnemers van Euro 2000 geproduceerd zijn volgens de regels van de bedrijfsethiek. De Schone Kleren-campagne voerde daarover lange onderhandelingen met Euro 2000-leverancier en sponsor van verschillende nationale ploegen adidas- en met Euro 2000-topman Alain Courtois. Schone Kleren nam foto’s van 50.000 voorstanders van betere verloning bij de sportkledingproducenten in het Verre Oosten, en stapte daarmee naar adidas. De sportgigant beloofde te zullen ijveren voor een loon waarmee elke werknemer in zijn basisbehoeften kan voorzien. Alain Courtois zette de gedragscode van de wereldvoetbalbond Fifa in alle sponsorcontracten maar weigerde verder te controleren. “De Nederlandse collega’s kregen zelfs van International Sports and Leisure (ISL), het marketingbureau achter de Europese voetbalbond Uefa, te horen dat ze sponsors die de code geschonden hadden niet uit het toernooi konden zetten,” zegt coördinatrice Frieda De Coninck van Schone Kleren in België.

f.d.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content