Een vechter voor klanten

De nieuwe topman van Oracle Belgium moet het pas overgenomen PeopleSoft integreren en opnieuw marktaandeel winnen.

Bij Oracle is Xavier Verhaeghe (35) ook in het verleden al in de vuurlijn gestuurd als er een markt moest worden opengebroken. Maar de integratie van PeopleSoft in België en Luxemburg is zijn grootste missie tot dusver. De nieuwe algemene directeur is ook het jongste lid van het directiecomité van Oracle Belgium.

Na het atheneum in Ieper, werd hij handelsingenieur aan de VUB. Nog tijdens zijn legerdienst haalde hij een MBA, waarop hij aan de slag ging als consultant bij Accenture (toen nog Andersen Consulting). In 1999 werd hij gekoppensneld naar Oracle om in Europa, Midden-Oosten en Afrika (Emea) de nieuwe strategic enterprise manage-ment-producten uit te rollen (producten zoals de balanced scorecard). Net tijdens de val van de internetaandelen in 2000 werd hij Emea-verantwoordelijke voor de i-Procurementlijn.

In 2001 vroeg Steven Van Hoorebeke hem als baas van Oracle Business Solutions Belux. Nu neemt hij de job van Van Hoorebeke over. “Mijn vrouw werkt zelf ook fulltime. Zij was blij met mijn promotie,” glundert Verhaeghe.

Oracle heeft na de overname van PeopleSoft drie bedrijfsbeheerssystemen in portefeuille (Oracle Applications, PeopleSoft en JD Edwards). Dat zorgt voor onrust bij de klanten, die zicht willen hebben op het migratiepad. “Met klanten praten, staat hoog op mijn prioriteitenlijst,” vertrouwt Ver- haeghe ons toe. “Misschien omdat ik uit een familie van zelfstandigen kom ( nvdr – concessionarissen van een automerk in Ieper), ik ben altijd graag bezig geweest met klanten.” Karel Hendrickx, directeur van Benelux-partner Inter Access, heeft er een goed oog in: “Hij kent de technologie en de producten, hij heeft bedrijfservaring en hij kent de noden van het bedrijfsleven.”

Oracle verloor tot voor kort terrein in België onder druk van SAP en Microsoft. Hendrickx verwacht dat Verhaeghe nu nauw met de partners zal samenwerken om dat offensief te counteren. “Misschien is Oracle iets te Amerikaans geweest in zijn marketing,” denkt hij. “Amerikanen plukken hun informatie bijvoorbeeld van internet, Vlamingen krijgen die nog graag in mooie folders thuisgestuurd.”

Xavier Verhaeghe (35).

Is: algemeen directeur Oracle Belux.

Vrije tijd: squash, tennis, golf, fietsen.

B.L.

“Hij kent de technologie en de producten, hij heeft bedrijfs-ervaring en hij kent de noden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content