Een strategische overname
Er zijn tal van parallellen tussen de transactie Heineken-Femsa Cerveza en Interbrew-AmBev (die leidde tot de oprichting van InBev in 2004). In beide gevallen gaat het om een Europese brouwer die het moeilijk heeft op zijn thuismarkt en die een grote Latijns-Amerikaanse groep overneemt in ruil voor een aanzienlijke participatie. Heineken financiert zijn bod van 5,3 miljard EUR met de uitgifte van nieuwe aandelen die aan Femsa een belang van 20 % in de Nederlandse brouwer geven in ruil voor zijn brouwactiviteiten. De overname van Femsa Cerveza, dat ook op het verlanglijstje van SAB Miller stond, was van groot belang voor Heineken. Heineken bezat al 17 % van de Braziliaanse activiteiten van Femsa en verdeelde de bieren van het Mexicaanse bedrijf in de VS. De Nederlandse groep heeft een bod van ruim 7,7 miljard USD gedaan, terwijl SAB Miller niet meer dan 7 miljard USD wilde neertellen. Het strategische belang (ontwikkeling in Latijns-Amerika) en de synergieën (Heineken beoogt 150 miljoen EUR per jaar vanaf 2013) waren veel groter voor Heineken dan voor de Zuid-Afrikaanse brouwer. De transactie is bovendien een goede zaak voor Heineken omdat Femsa noteert tegen 12 keer de winst, terwijl Heineken noteert tegen 14 keer de winst.
Rest de vraag of de overname aan Heineken hetzelfde elan zal geven als aan InBev destijds (dat al 150 % hoger noteert dan op het moment van de aankondiging van de fusie tussen Interbrew en AmBev). In de eerste plaats is het belangrijk dat de beide transacties qua omvang niet met elkaar vergeleken kunnen worden: AmBev was de grootste brouwer van Zuid-Amerika, Femsa Cerveza is het nummer twee van Mexico. Dankzij de fusie met AmBev kon Interbrew ook de rentabiliteit van zijn eigen activiteiten verbeteren, met name door het overnemen van de beheersmethoden van het Braziliaanse bedrijf, waaronder Zero Based Budgeting (hierbij wordt jaarlijks het nut van elke uitgave opnieuw bekeken). Carlos Brito, de voormalige topman van AmBev, wierp zich overigens al snel op als de CEO van InBev.
Ook Femsa Cerveza is zeer rendabel, maar dat is vooral te danken aan de specifieke aard van de Mexicaanse biermarkt (waar Femsa Cerveza 75 % van zijn omzet realiseert). Die markt telt slechts twee concurrenten, namelijk Femsa en Modelo (voor 50 % in handen van AB InBev), en bezet de vierde plaats in het klassement van de meest rendabele biermarkten ter wereld.
Voor Heineken zal de impact van de overname van Femsa relatief beperkt blijven op het gebied van synergieën en geografische diversificatie. Gezien de huidige waardering van het bedrijf geven wij het aandeel daarom geen koopadvies mee.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier