Een statement

“Wie zal dit in godsnaam kopen?” We vroegen het ons af toen we op het achterwerk van de nieuwe Hyundai Genesis stonden te staren. ‘3.8 Gdi V6’ staat erop. Een zescilinder van 3,8 liter, een benzinemotor bovendien. Terwijl iedereen weet: om een auto in deze klasse op de Belgische markt te verkopen, moet je een dieselmotor onder de kap duwen. Of minstens een hybride mechaniek, met een combinatie van benzine en elektriciteit. Amper 5,7 procent van de auto’s in het zogenaamde E-segment rijdt met een benzinemotor rond. Maar de zescilinder van 315 pk is wel degelijk de enige motor in het aanbod van de Genesis. We stelden de vraag dan maar aan William Meerschaut, de pr-verantwoordelijke van Hyundai Belgium. “We weten niet hoeveel we er zullen verkopen. Dat kan tussen tien en vijftig zijn. Of, wie weet, meer dan dat.”

Het maakt niet uit. De nieuwe Genesis is voor Hyundai geen model waarmee het Koreaanse merk de verkoop wil aanzwengelen. Niet omdat die verkoop al goed zit — Hyundai blijft het best verkopende Aziatische merk in België. Wel omdat de Genesis een statement is. Een visitekaartje voor het merk. Hyundai dat zegt: ‘Voilà, wij kunnen dat ook.’En met ‘dat’ bedoelen we een topauto neerzetten. Een stel wielen dat niet moet onderdoen voor vergelijkbare modellen van Mercedes, BMW of Audi. De wordingsgeschiedenis van de Genesis is vergelijkbaar met die van de Phaeton of Touareg bij Volkswagen: gebouwd om het imago van het merk nog meer op te krikken. Die modellen hebben geholpen ervoor te zorgen dat Volkswagen vandaag wordt gezien als ‘premium’ in het middenveld.

En ‘premium’ is hij, de Genesis van Hyundai. De afmetingen zitten tussen de Audi A4, BMW 5 en Mercedes C, en de Mercedes S, Audi A8 en BMW 7. De wagen is vlekkeloos afgewerkt. Hoorden we in de gefacelifte Hyundai Santa Fe af en toe nog een parasietgeluidje of vonden we ergens een loszittend biesje, dan is in dit model elk detail perfect afgewerkt. Alleen maar topmaterialen in het interieur, een oase van rust onderweg, een perfecte mix van comfort en dynamiek.

De Genesis heeft dan wel het nadeel dat hij enkel een benzinemotor heeft, hij heeft ook een grote troef in vergelijking met de Duitse concurrenten: zijn prijs. Voor 64.999 euro is hij ‘all-in’. Er is geen optielijst. Alles, van snufjes tot comfort- of rijhulpsystemen, zit standaard in de Genesis, die permanente vierwielaandrijving heeft. We hebben even gerekend. Voor een Audi A6, BMW 5 of Mercedes C met vergelijkbare motor en uitrusting betaalt u al snel om en bij de 80.000 euro.

JO BOSSUYT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content