Een patch tegen gsm-straling

Marc Coucke, CEO van Omega Pharma, probeerde het in 2008 al een keer tevergeefs en nu waagt het Zwitserse Fazup zijn kans: het lanceert een sticker die de straling van uw gsm beperkt.

Hoe werkt het?

Mobiele telefoons sturen tijdens elk gesprek golven naar onze hersenen. De firma Fazup ontwikkelde een gelijknamige patch om op de achterkant van het gsm-toestel te kleven. Die zogenoemde passieve antenne beperkt de blootstelling van de gebruiker aan de golven die geproduceerd worden tijdens het bellen. Het product respecteert de Sar-normen, die een cijfer plakken op de hoeveelheid straling die de gebruiker absorbeert in de slechtst mogelijke communicatieomstandigheden. Fazup is gecertificeerd door het onafhankelijke laboratorium Emitech en is houder van twee wetenschappelijke patenten.

Een kwestie van volksgezondheid

“Gsm-straling wordt het volgende gezondheidsschandaal”, zegt Fazup-medeoprichter Antoine Samakh. Aangezien er schadelijke stralen naar de hersenen en de rest van het lichaam van de 6 miljard gsm-gebruikers worden gestuurd, vindt Samakh het essentieel het gebruik uit voorzorg strenger te reglementeren: “Wetenschappers raken het niet eens over de gevaren en de gezondheidsagentschappen worden beïnvloed door machtige lobby’s.” Sinds kort zijn de gsm-fabrikanten wettelijk verplicht de gemeten Sar-waarden op hun toestellen te vermelden.

Geneesmiddel of elektronica?

De patch is, net zoals de sticker van Marc Coucke destijds, te koop in de apotheek. Is het een geneesmiddel? Neen, al voert Fazup tests uit in een medisch centrum. Daaruit zou moeten blijken dat de antenne positieve effecten heeft op de gezondheid. Weinig medici spreken zich uit over het heilzame effect van zo’n product. “Er is nood aan bijkomend wetenschappelijk onderzoek”, klinkt het in het Brusselse Universitaire Ziekenhuis Saint-Luc. Neus-, keel- en oorarts Patrick Levie, verbonden aan de Espace tête et cou Messidor in Ukkel, is voor. “De precieze reikwijdte van de golven is nog niet bekend, maar de Wereldgezondheidsorganisatie heeft de gevarendrempel verhoogd tot ‘potentieel gevaarlijk’. Voorzichtigheid is dus geboden.”

Een hybride distributiebeleid

Fazup wil het grote publiek informeren en dan bepalen hoe het product verkocht zal worden. “We willen kwaliteitsvolle en gespecialiseerde distributienetwerken ontwikkelen”, zegt Christian Loqueneux, countrymanager in België. Hij doelt daarmee op winkels die gericht advies kunnen geven over de patch. Behalve in apotheken is het product vanaf deze maand ook te koop in de negen Belgische Fnac-winkels.

VALENTINE VAN VYVE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content