Een passionele ontmoeting aan het Comomeer
Un Homme pour Elle, het draagt de geur van verleiding. Voor de clip simuleerden Ian Somerhalder (Azzaro Pour Homme) en Ana Beatriz Barros (Azzaro Pour Elle) een passionele ontmoeting aan het meer van Como.
De camera zoomt in op de gevel van een historische villa aan de oever van het Comomeer. Binnenin wacht ons de ravissante Ana Beatriz Barros. Na zich met parfum te hebben besprenkeld, stapt ze op beau Ian Somerhalder af, hij zit aan de andere kant van een lange tafel. Hun blikken kruisen zich intens. De blauwgroene ogen van Barros mengen zich met de pastelblauwe van Somerhalder. Twee tijgers die elkaar in beloeren. Dan kiest zij voor de aanval. Gezwind springt ze de tafel op, loopt ze rücksichtlos op hem af. Onderweg sneuvelt veel glas. Een vaas met witte rozen valt om. Een vurige omhelzing. Passie.
Zo ziet de filmspot voor Azzaro Pour Elle eruit. Auteur: de Zweedse regisseur Jonas Akerlund, vooral bekend van zijn niet zelden gewelddadige en controversiële muziekvideo’s voor onder meer Madonna en The Prodigy. Alvast acteur Ian Somerhalder toonde zich overrompeld. Door de grandeur van het 16e-eeuwse pand – de rijke Italiaanse familie die het bezit, stelde het voor het eerst open voor een shooting – én door de omringende ongerepte natuur, Barros allicht inbegrepen. Nog tijdens de draaidag uitte de ster uit series als The Vampire Diaries en Lost zich lyrisch op Twitter. “Meer van Como – je schoonheid is eindeloos. Zoveel generositeit tijdens een vredige lunch in ondergoed.” Hij voegde er nog vlug aan toe dat hij nu wel begreep waarom collega George Clooney precies hier een huis heeft gekocht.
Wie erbij was, kon het met eigen ogen vaststellen: Somerhalder en zijn tegenspeelster Ana Beatriz Barros konden het op de set extreem goed met elkaar vinden. David Bellemère, de Franse fotograaf die voor de zwart/wit printcampagne tekende, maakte dankbaar gebruik van de chemie tussen de twee. “Het is een magnetisch paar. Ana is een schalkse, elegante, prachtige vrouw. Ian een viriele, verleidelijke, sterke en beschermende man. Zij hebben beiden hun inbreng van durf en sensualiteit.”
Ian Somerhalder en zijn tegenspeelster Ana Beatriz Barros konden het op de set extreem goed met elkaar vinden
Voor de campagne draagt Barros een witte, vloeiende jurk van Azzaro. “Daar heb ik altijd al van gedroomd”, bekent ze. “Azzaro is een zeer bijzonder merk. Chique en elegant tegelijk.” Oprichter Loris Azzaro timmerde aan zijn levenswerk in de swinging sixties. De tijd van de seksuele bevrijding. Zijn ontwerpen sluiten naadloos bij die tijdsgeest aan. In de kleren die hij aan zijn tekentafel verzon, speelde naakt een cruciale rol. Vloeiende, dromerige draperieën, duizelingwekkende decolletés, gesluierde transparantie, spiegelende borduursels, gloeiende lamé, oneindige splitten…, dat waren de elementen waar hij graag mee speelde.
Loris Azzaro wou naar eigen zeggen jurken maken die vrouwen dragen en mannen van hun lijf scheuren. Ooit zei hij: “Een vrouw die mooi is, dat is vooral fijn is voor haar. Maar als een vrouw uitdagen wordt, is dat een goede zaak voor mannen.” In de Azzaro Pour Elle-clip neemt alvast de vrouw het initiatief. “Ook in het privéleven zet ik graag de eerste stap”, lacht Ana Beatriz Barros. “Het gekste wat ik ooit heb gedaan om een man te verleiden? Wat vind je hiervan: een vlucht van tien uur nemen van Brazilië naar New York om twee uur met een geliefde door te brengen.”
DE VRIJE OMGANG MET HET LICHAAM
Ook in de campagne voor Azzaro Pour Homme, die vorig jaar werd gelanceerd, speelden Ian Somerhalder en Ana Beatriz Barros al samen. Dat Azzaro een Braziliaans model castte, berust overigens niet op toeval. Azzaro Pour Homme is al geruime tijd marktleider in Brazilië.
Dat Azzaro een Braziliaans model castte, berust overigens niet op toeval.
Ana Beatriz Barros wordt op 29 mei 1982 geboren in de gemeente Itabira, in het zuidoosten van Brazilië, als jongste van drie zussen en dochter van een ingenieur die in functie van zijn opdrachten voortdurend moet verhuizen. Het grootste deel van haar jeugd brengt Ana in Rio de Janeiro door. Het is daar, meer bepaald op Ipanema Beach, dat ze op dertienjarige leeftijd wordt ontdekt als model. Kort daarna eindigt ze tweede in de International Look of the Year-wedstrijd van het agentschap Elite. Het brengt haar carrière in een internationale stroomversnelling. Haar moeder beslist om met Ana op dat ogenblik nog altijd maar 14 jaar om naar New York te verkassen. Haar cursussen en schooltaken ontvangt ze per mail, alleen voor haar examens moet ze nog terug naar Brazilië. Met haar ouders heeft ze een afspraak: ze krijgt drie jaar te tijd om het als model te maken. Lukt het in die tijdspanne niet, dan zal ze zich terugplooien tot haar rol van gewoon meisje.
Die achtergrond heeft Ana Beatriz Barros trouwens gemeen met Ian Somerhalder. Ook hij stamt uit een traditioneel en vrij conservatief milieu, waaruit hij moet losbreken. En ook hij krijgt al op prille leeftijd (10 jaar) een eerste modellenopdracht. En, je raadt het nooit, om zijn carrière als mannequin/acteur beter te kunnen managen, huurt zijn moeder een studiootje voor twee personen in New York.
Terug naar Ana. Haar carrière loopt als een trein, ze haalt de cover van gereputeerde lifestylemagazines als, even diep ademhalen, Elle, Harper’s Bazaar, GQ Magazine, Madame Figaro, Vogue, Marie Claire en Wallpaper. Voorts doet campagnes en paradeert ze op de catwalk voor onder meer GUESS, Christian Dior, L’Oreal, Armani, Diesel en Chanel. Met Victoria’s Secret ontwikkelt ze een speciale relatie: zeven jaar lang, van 2002 tot 2009, wordt ze tot ‘Engel’ van het merk uitverkoren. Veel bekendheid verwerft ze ook als model voor de badpakkenspecial van Sports Illustrated.
Op haar website zie je Ana Beatriz Barros op de tonen van Wenn Ich Mir Was Wünschen Dürfte, een liedje uit 1930 van Marlene Dietrich, openlijk flirten met mannen. Uitgesproken vrijgevochten? Ze verwijst naar haar roots. “Brazilië is een sexy land. Wij gaan heel vrij om met onze lichamen. In vergelijking zijn Amerikanen veel preutser.”
Ian Somerhalder moet zich overigens (net als u) niet veel begoochelingen maken. Ana Beatriz Barros is al een tijdje samen met de Egyptische zakenman Karim El Chiaty, CEO van het grote reisagentschap Travco Group. Het stel zou in 2016 trouwen. Zou, we schrijven het in de voorwaardelijke wijs. Soms is de liefde even vluchtig als een parfum.
TEKST PETER VAN DYCK
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier