Een neus voor zaken
Het duurt een week om een Cuberdon Léopold te produceren. Hem opeten gaat veel vlugger. Tenzij u hem zoals wij, toen we nog veel meer kind waren dan nu, eerst bij wijze van feestneus op uw neus plakt.
Legendarische lekkernijen, met liefde bereid in het koninkrijk België’, staat er op de verpakkingen van Cuberdons Léopold. De confisseriezaak uit Edingen werd in 2013 overgenomen door Anne en David Decroix, respectievelijk advocaat en ingenieur van opleiding.
Er was eerst een fase van onderaanneming. Daarna besloten jullie om zelf ‘neusjes’ te produceren.
David Decroix: “Onderaanneming is bij de start een ideaal businessmodel. Het geeft je de ruimte om je energie te wijden aan de ontwikkeling van het merk. In het begin lieten we de neusjes produceren door een ambachtsman, volgens ons eigen recept en lastenboek. Maar we konden de productiekwaliteit niet 100% controleren. En dus zijn we ons eigen atelier gestart – naast mijn vroegere ijsjesfabriek.”
Van ijsjes naar cuberdons, er zit een zekere logica in uw parcours.
“De aanpak is nochtans zeer verschillend. IJsjes zijn een massa-consumptieproduct en de distributiekanalen zijn enorm uitgebreid. De cuberdon zoals we die produceren, wordt daaren-tegen met de hand gemaakt. En hij wordt aangeboden in een kistje, bijna zoals een juweel. Voor de verspreiding van onze producten mikken we dus veeleer op kleine structuren. Dan kom je ook vlugger uit bij gepassioneerde mensen. We zijn ook zeer gehecht aan advies. Net als een wijnhandel of kaasmaker bieden we een bijzonder product aan. Dat vergt een aanpak en logica die je niet op een grote oppervlakte kunt verwezenlijken. Onze cuberdons zouden daar trouwens ook niet ‘overleven’, want het gaat om een semivers product met een fijne korst en zachte, zoetige stroop binnenin. Fragiel dus, en met een korte levensduur.”
Met zijne fijne korst en zachte, zoetige stroop binnenin is de cuberdon een fragiel product met een korte levensduur.
Zijn cuberdon ook complexer om te produceren dan producten die bestemd zijn voor massaconsumptie?
“Het recept is complex en de fabricatie delicaat. Het gaat om een subtiele en uitgebalanceerde mix van meerdere ingre-diënten. Een wijziging van 0,5% in de dosering van één enkel ingrediënt kan er al voor zorgen dat de bereiding mislukt. Om een constante kwaliteit te garanderen, wordt elk lot driemaal geproefd tijdens het fabricatieproces: wanneer de siroop klaar is, voor we ze in de vorm gieten; na drie dagen in de droogkamer op 55°C; en net voor de afwerking, vier dagen later. We hebben een week tijd nodig om het fameuze korstje op basis van frambozensiroop te verkrijgen. Dat is langer dan in de chocolaterie. Bij een praline giet je de schelp, je vult die met ganache, en laat alles gewoon afkoelen.”
DE CUBERDON MOET BELGISCH BLIJVEN
U biedt alleen cuberdons met frambozensmaak aan?
“De authentieke cuberdon is met frambozen. We houden eraan om die smaak, die nu al bijna twee eeuwen lang in het Bel-gische geheugen is gegrift, ook te respecteren. Maar we bieden de smaak aan in diverse vormen. En we zouden graag ons gamma uitbreiden. We werken aan een project, dat nu nog in de ontwikkelingsfase zit, maar dat een product zal opleveren dat zelfs in de smaak kan vallen van wie niet van cuberdons houdt.”
U bent al nu aanwezig in Frankrijk en Luxemburg. Hoe ver wil u gaan?
“We zouden ons graag ontwikkelen in de Verenigde Staten, de Golfstaten en Japan. Maar wat er ook gebeurt: de productie en de savoir-faire blijven in Edingen. Onze cuberdon moet 100 % Belgisch blijven.”
TEKST SYLVESTRE DEFONTAINE
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier