EEN MAN VAN GOUD
Georges Seghers is net aan het hoofd gekomen van ITT Promedia, de Belgische dochter van de groep ITT World Directories, beter gekend als de de uitgever van de befaamde Gouden Gids. De kroon op het werk voor iemand die zijn hele carrière lang dezelfde werkgever trouw gebleven is.
Na studies sociale wetenschappen aan de ULB begon deze Brusselse vijftiger zijn loopbaan in de familieonderneming, een importbedrijf van grafisch materiaal “wat me al heel vroeg in contact bracht met de uitgeverswereld” vooraleer bij ITT Promedia te beginnen als eenvoudig commercieel afgevaardigde. We schrijven dan 1975 op een ogenblik dat de onderneming na zes jaar aanwezigheid in België op kruissnelheid begon te komen. In de daaropvolgende twintig jaar draait de zaak ronduit goed. Tot in 1994, wanneer Belgacom zijn telefoongidsendochter BDS opstart. Voor ITT betekende dat het einde aan het monopolie en het daaropvolgende jaar incasseerde de Antwerpse uitgever een daling van de omzet met 30 %. Sindsdien draait het omzetcijfer rond de 5,8 miljard frank.
Intussen beklom Georges Seghers de hiërarchische ladder om in 1991 uiteindelijk commercieel directeur belast met de verkoop en de marketing te worden. “Toen de markt vrijgemaakt werd, had ik de gelegenheid ergens anders aan de bak te komen,” herinnert hij zich. “Maar daar had ik geen zin in omdat ik de Gouden Gids nog altijd bekijk als een uniek product. De andere media dienen om bij de consument behoeften los te weken. Bij de beroepengids daarentegen, bestaat die behoefte al op voorhand : de mensen hebben onze gidsen echt nodig.” Dat belet niet dat de gidsen van ITT Promedia aan een steviger concurrentie blootgesteld zijn dan men vaak vermoedt. “Niet alleen is er BDS, er zijn ook de lokale radio- en televisiezenders en de huis-aan-huisbladen, die allemaal gaan aankloppen bij dezelfde adverteerders als wij.” Het gevolg is dat de onderneming in de voorbije jaren verschillende nieuwe initiatieven heeft genomen, vooral dankzij de toen nog commercieel directeur, Georges Seghers : een cd-rom, een Internet-site, vierkleurendruk, een herindeling van de gidsen enzovoort.
“Velen waren de mening toegedaan dat we die initiatieven namen om de concurrentie van antwoord te dienen. In werkelijkheid stonden die al een tijd op stapel. De komst van BDS heeft de zaken enkel maar versneld,” zegt Georges Seghers nadrukkelijk. Hij wil het daar overigens niet bij laten ; hij heeft nog heel wat doelstellingen voor ogen. In de eerste plaats, uiteraard, marktleider blijven ITT Promedia heeft een aandeel van 70 % en vervolgens een aantal partnerships afsluiten, de bestaande producten nog verbeteren en er nieuwe creëren. “We hebben een aantal samenwerkingsprojecten in de pijplijn,” zegt hij. “Eén daarvan werd trouwens net gesloten met de regie AdNet ( nvdr de gemeenschappelijke publicitaire Internet-regie van vier persbedrijven : Roularta, Rossel, De Tijd en L’Echo). En tenslotte willen we onze producten handiger en leesbaarder maken.” Kortom, in wat omschreven wordt als de “oorlog van de telefoongidsen” is de wapenstilstand blijkbaar nog niet voor morgen.
GEORGES SEGHERS (ITT PROMEDIA) Nog geen wapenstilstand in de oorlog van de telefoongidsen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier