Een juweel van een gsm
Echt luxueuze gsm’s zijn nog steeds zeldzaam. Maar voor wie met stijl en klasse mobiel wil bellen, is er sinds kort wel de Vertu-collectie.
‘Hightech’, ‘design & interieur’ en ‘mode’ zijn de drie thema’s van deze Comfort-rubriek. Na hightech deze week zoomen we volgende week in op design & interieur. Op 17 april bekijken we de modewereld. Op 24 april vindt u hier opnieuw een hightechverhaal.
Een luxueuze AstonMartin, een horloge van Cartier, maar een mobiele telefoon die uit de toon valt: écht luxueuze gsm’s waren tot voor kort heel moeilijk te vinden. Nokia trakteerde de Aziatische markt op een gouden uitvoering van de piepkleine 8850, maar verder was er weinig waarin kapitaalkrachtige, op luxe en klasse ingestelde bellers zich konden verheugen. Vertu, een onafhankelijke dochteronderneming van Nokia, brengt daar sinds kort verandering in.
De prestigieuze Vertu is in alle betekenissen van het woord een pareltje: het handgemaakte toestel heeft een krasbestendig, hoogresolutie-displayvenstertje van saffier, een hifi-luidsprekertje, een zeer gevoelige antenne en druktoetsen die in robijntjes gelagerd zijn. De kast van het toestel is vervaardigd in edelstaal, 18 karaat geel of wit goud of platina, telkens in combinatie met leer. Het topmodel gaat over de toonbank voor zo’n 24.000 euro, terwijl het goedkoopste model – in staaluitvoering – 6000 euro kost. Onlangs werd de collectie uitgebreid met een modieus, reflecterend Stain Steel Vertu-model.
De koper krijgt voor zoveel geld wel meer dan alleen maar een uiterst stijlvolle mobiele telefoon: Vertu Concierge is een lidmaatschap van een exclusief netwerk dat wereldwijd informatie biedt over tophotels en ûrestaurants. Met de meertalige service, bereikbaar via een speciale toets op het toestel, kan je ook theatertickets, reisinformatie en dringende hulpverlening vinden. En eigenaars van een Vertu bevinden zich in mooi gezelschap: actrice GwynethPaltrow was de eerste klant van Vertu; en ook Madonna, MariahCarey en JenniferLopez zouden de trotse eigenaar van een Vertu zijn.
Luxe belangrijker dan technologie
Alle telefoontjes in de Vertu-collectie hebben dezelfde vorm: sober, vrij strak en relatief compact. De afmetingen (12,2 x 4,2 x 1,5 cm) zijn universeel, maar afhankelijk van de behuizing loopt het gewicht sterk op. Het stalen model weegt 172 gram, voor de platina-uitvoering komt daar nog eens 41 gram bij. Relatieve zwaargewichten dus, in vergelijking met de mobiele telefoons die nu op de markt zijn. Luxe moet je kunnen dragen.
Via een datakabel kunnen Vertu-eigenaars faxen versturen en ontvangen. In de architectuur van het toestel zitten maar liefst 400 mechanische onderdelen verwerkt. Als de telefoon niet in gebruik is, verschijnt er een analoge klok. Vanaf mei krijgen klanten de mogelijkheid om gekleurde icoontjes op hun scherm te laten verschijnen.
Vertu voorziet daarnaast nog andere upgrades, zoals een GPRS-module. Die wijzigingen kunnen via de ‘Evolutionary Technology’ naadloos ingebouwd worden in de bestaande toestellen, zonder dat uiterlijk of prijs veranderen. Een belangrijke troef, want anders zou de Vertu het ondanks alles wellicht moeilijk hebben op de razendsnel evoluerende gsm-markt. Het bijbenen van de nieuwste technologieën (MMS, i-mode,…) is sowieso een ietwat heikel punt: zelfs al ziet het toestel er ontzettend luxueus uit, verouderde technologie of het ontbreken van courante opties kan potentiële kopers afschrikken. Hoewel de Vertu zich natuurlijk richt tot mensen die een luxueus toestel verkiezen boven state- of-the-art technologie. De Vertu is een fashionstatement en pas op de tweede plaats een gebruiksvoorwerp.
Het toestel wordt ook vergezeld van enkele leuke accessoires: er is een gouden en zilveren headset en een houder in palladium, carbonvezel of Lanièreleder. De prijs van de houders varieert van 320 tot 2150 euro. De Vertu heeft een lange levensduur, wat gezien de hoge prijs en het hoge kwaliteitsimago geen overbodige luxe is. In de gewone gsm-winkel kan je niet terecht voor de Vertu: de toestellen zijn uitsluitend te koop in exclusieve winkels in onder meer Brussel, Parijs, Keulen, Berlijn, Londen, Singapore en Hongkong, die overigens alleen op afspraak te bezoeken zijn.
Weinig concurrentie
Aan het hoofd van Vertu staat FrankNuovo. “Bij Nokia maakte ik als hoofd van de designafdeling toestellen die bedoeld waren voor miljoenen consumenten,” zegt hij. “Nu zijn de spelregels helemaal anders: de toestellen worden met de hand geassembleerd, zoals luxehorloges. De prijzen staan perfect in verhouding met de gebruikte materialen. Net zoals een luxe-uurwerk heeft de Vertu een zeer lange levensduur.”
Vertu is momenteel het enige bedrijf ter wereld dat zich toelegt op het produceren van luxueuze mobiele telefoons. Op een moment waarop de gsm-markt het niet goed doet, wil Vertu (en moedermaatschappij/marktleider Nokia) nieuwe marktsegmenten aanboren. Vreemd is dat niet, want voor luxe-gsm’s bestaat ongetwijfeld een markt. Het idee om dergelijke toestellen op de markt te brengen, is ook niet helemaal nieuw. Ericsson ontwikkelde enkele jaren geleden telefoons met gouden frontjes voor enkele klanten in het Midden-Oosten. Motorola produceerde in samenwerking met juwelier Tiffany & Co voor enkele oliesjeiks gouden telefoons met zwarte en witte diamantjes. De Motorola Diamond kostte zo’n 5000 euro.
Liefhebbers van exclusieve, met edelstenen en edelmetalen versierde gsm-modellen kunnen ook terecht bij de Oostenrijkse juwelier PeterAloisson, die via zijn site (www.aloisson.com) een aantal zeer aantrekkelijke luxetoestellen aanbiedt. Naast de Nokia 8850 zijn er luxueuze versies van de Motorola v3688 (18 karaat wit of geel goud behuizing), Ericsson T28s en gouden covers voor de Nokia 6150. Het absolute pronkstuk is de Peter Aloisson Diamante, een met 950 diamanten versierde versie van de Motorola v3690, waarvan er slechts acht toestellen gemaakt werden. Wie het nog iets exclusiever wil, kan zijn toestel laten versieren met juwelen en/of zijn naam laten graveren op het toestel.
Nog een andere manier om exclusieve telefoons te creëren, is het gebruik van hightech materialen. Het bedrijf Liquidmetal (www.liquidmetal.com) biedt een legering van titanium, koper, nikkel, zirkonium en beryllium aan. Daarmee kunnen lichtere, duurzamere en elastischere behuizingen gemaakt worden dan bij standaardtoestellen. De prijs bedraagt 20 tot 30 keer die van gewone toestellen met een aluminium legering.
Het topmodel van Vertu gaat over de toonbank voor zo’n 24.000 euro. juweel
Actrice Gwyneth Paltrow was de eerste klant van Vertu.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier