Een hybride wagen in alle luxe
Lexus is met voorsprong de grootste constructeur van premium hybridewagens ter wereld. Onlangs werd de miljoenste hybride Lexus verkocht. In Zwitserland mocht Trends Style zich onderdompelen in de leefwereld van het Japanse merk. Een verhaal over katten van papier, technici met witte handschoenen en de kunst van de dienstbaarheid.
In 2005 schreef Lexus geschiedenis met de introductie van de RX 400h – de eerste hybride SUV ter wereld. Zijn ‘full hybrid’-technologie was niet alleen synoniem voor een lager brandstofverbruik en CO2-uitstoot, maar ook een lagere kost per gereden kilometer. Bij een full hybride auto, die voor de aandrijving gebruikmaakt van zowel een verbrandingsmotor (benzine, diesel of lpg) als een elektrische motor, worden de motoren gekoppeld voor het laagste energieverbruik. Het systeem trekt tot een bepaalde snelheid volledig elektrisch op waarna de verbrandingsmotor het overneemt. Bij het remmen of uitbollen wordt de vrijgekomen energie opgeslagen in de batterij – om ze later te gebruiken. Voorts laadt de verbrandingsmotor – bij Lexus altijd benzine – waar nodig de accu op. Korte afstanden overbrugt een full hybride auto volledig met de elektromotor, waardoor je in stadsverkeer tot wel 40% energie kan besparen.
In tegenstelling tot veel elektrische wagens staan hybrides ook voor een soepele en dynamische rijervaring. Ze hebben minder batterijcapaciteit en dus minder batterijen nodig, waardoor ze minder gewicht met zich meesleuren. Dat reflecteert zich in de wegligging en de rijdynamiek, zo konden we zelf ervaren in de nagelnieuwe premiumcoupé RC 300h en de LS 600h die in de nabije toekomst trouwens een volgende generatie mag verwelkomen. Daarnaast moeten full hybrides, anders dan plug-in hybrides, niet worden opgeladen. “De batterij wordt automatisch opgeladen tijdens het rijden”, vertelt Wim Rommel, de nieuwe directeur van Lexus Belgium. “Het is geen verrassing dat full hybrides bij onze klanten de hoogste tevredenheidsscores halen.”
Vandaag is nagenoeg elk model uit het Lexus-gamma beschikbaar met een hybride-aandrijving.
Vandaag is nagenoeg elk model uit het Lexus-gamma beschikbaar met een hybride-aandrijving. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat 99% van de in België verkochte modellen hybride is. Klanten hebben de keuze uit tien modellen, waaronder SUV’s, cross-overs, sportberlines, coupés en een limousine. Het gamma wordt volgend jaar uitgebreid met de sportieve LC 500h, een topcoupé die met het nieuwe meerfasige hybridesysteem van Lexus is uitgerust en daarmee geldt als de meest geavanceerde hybride tot nu toe. “Het meerfasige hybridesysteem beschikt naast de CVT (continu variabele transmissie) over een tweede versnellingsbak met vier versnellingen”, legt Stefan Ramaekers, Senior Technical Trainer, uit. “Het systeem kan in minder dan één tiende van een seconde van versnelling veranderen en dat is heel snel. Het beschikt bovendien over tien verschillende versnellingen, het zal voor een revolutie zorgen op het vlak van sportieve en dynamische hybride rijervaring.”
PLOOI PAPIER TOT EEN KAT
Het zal je maar overkomen. Je wilt bij Lexus aan de slag als vakman en ze geven je een velletje papier van twaalf bij twaalf centimeter. Opdracht: origami, Japanse papiervouwkunst – plooi het papier tot een kat. Nee, niet met je niet dominante hand. Nee, niet op een ondergrond; in de lucht! En dat in maximaal negentig seconden. Niet geslaagd, niet aan de slag. Het mag duidelijk zijn: een Lexus wordt alleen door kundige ambachtslui vervaardigd.
Lexus is gereputeerd voor de luxueuze afwerking van zijn wagens. Daar speelt het vakmanschap van de ‘Takumi’. Dit kleine en uiterst selecte groepje van vakmannen met hun opvallende zwart-witte overall en witte handschoenen spoort de kleinste onvolmaaktheden op. Ze verzekeren ook de kwaliteit van een aantal processen, zoals we die alleen bij luxemerken tegenkomen. Het manuele gladschuren van de basislak voor een diepe en onberispelijke afwerking van de toplaag, bijvoorbeeld, of het nauwkeurig met de hand dichtnaaien van de lederen bekleding. Ook de oren van de Takumi staan op scherp. Ze luisteren naar de motoren: draaien ze optimaal soepel, produceren ze de beoogde resonantie en toon? Elke vakman heeft minstens 25 jaar ervaring in de Lexus-fabriek. Maar ook hun werk wordt gecontroleerd. Het werk van de lakinspecteur, bijvoorbeeld, moet vier keer per jaar worden gecertificeerd. En de Takumi die in de productielijn de uitlijning van de spatborden en de motor- kap controleren, moeten om de twee uur hun tastzin ‘opfrissen’ om vermoeidheid te vermijden en zo nauwkeurig mogelijk te blijven werken. Dat doen ze door hun vingers langs een aantal perfect uitgelijnde onderdelen te laten glijden, om het juiste ‘gevoel’ van die onderdelen te memoriseren. Ze moeten de kunst van het auto’s maken in hun vingers hebben.
Lexus engageert zich ook in de wereld van de film.
Kunst is geen ijdel begrip: het nog zeer jonge (26 jaar) automerk Lexus engageert zich bijvoorbeeld ook in de wereld van de film. Etienne Plas, Senior Manager Corporate Communications voor Lexus Europe: “Neem nu de Lexus Short Films, een projectdat in 2013 werd gelanceerd. In nauwe samenwerking met de Amerikaanse filmstudio The Weinstein Company steunen we daarmee jaarlijks jonge filmmakers. Opkomende regisseurs en scriptschrijvers krijgen de kans om samen te werken met een autoriteit uit de filmwereld, om hun werk uit te brengen en internationaal te verspreiden.”
Dit jaar, voor de derde editie, werd aan de jonge filmmakers een kortfilm over het thema anticipatie gevraagd. “Het is niet de bedoeling dat de artiesten een Lexus-film maken”, beklemtoont Plas. “We laten hen volledig vrij in hun creatieve expressie.” Lexus kreeg maar liefst 4400 inzendingen binnen. ‘Friday Night’ van de Franse Alexis Michalik en ‘Messia’ van de Australische Damian Walshe-Howling wa- ren twee van de vier finalisten; we konden hun film bekijken in de pas geopende Chaplin’s World in Corsier-sur-Vevey. De komende maanden zijn de films te zien op de internationale filmfestivals, voor ze in november gezamenlijk in première gaan op het Napa Valley Film Festival. In mei 2017 worden de films online gereleased.
Dat Lexus zijn filmwedstrijd onder de aandacht bracht in Chaplin’s World past in het belang dat het merk hecht aan Omotenashi, oftewel het verlangen om de klant of de gast centraal te zetten. In Manoir de Ban – de 500 m2 grote woning waar Chaplin de laatste 25 jaar van zijn leven doorbracht – treed je als het ware in zijn voetsporen. Chaplin woonde er met zijn laatste vrouw Oona en hun acht kinderen. Honderden (familie)foto’s aan de muren, tal van videoprojecties en een levensgrote stamboom aan de muur schetsen zijn handel en wandel. Van de beschuldigingen over anti-Amerikaanse activiteiten (hij zou communist zijn, maar dat werd nooit bewezen) tot zijn vele reizen en bekroningen.
Het is er een gezellige boel. De lange tafel staat er gedekt klaar alsof de gasten elk moment gaan arriveren, en vanuit het salon genieten we van het adembenemende uitzicht op het vier hectare grote domein en de Alpen. Terwijl de woonkamer Chaplins passie voor muziek uitdraagt, botsen we in de bad-kamer bijna tegen een wassen beeld van Einstein, vriend des huizes. The Studio, een nieuw gebouw (1350 m²) wat verder op het domein, evoceert de cinematografische wereld van Chaplin in beeld, inbegrepen nagebouwde decors uit zijn films.
SERVICE IS DE NIEUWE LUXE
Ook in het na vijf jaar renovatie pas heropende viersterrenhotel Royal Savoy in Lausanne – het logement van de dag – staat Omotenashi centraal. “In de categorie van hotels die uitpakken met mooie architectuur of design, edele materialen en luxueuze faciliteiten, kan je je alleen nog door service en gastvrijheid onderscheiden”, argumenteert general manager Alain Kropf. “Mooie meubelen, lampen of tapijten kan je kopiëren maar service niet. In mijn jaren als expat in Hongkong leerde ik de Aziatische gastvrijheid kennen. Die wilde ik hier in het hotel implementeren. Service is de nieuwe luxe. Wij investeren veel tijd in het zoeken naar jonge mensen met de juiste attitude; jongeren die beseffen dat het ten dienste staan van je partner, ouders, vrienden of collega’s niet getuigt van inferioriteit maar net een zeer nobele daad is. Wij gaan alleen in zee met personeel dat de hotelgast centraal plaatst.”
Omotenashi zit verweven in zowel de Japanse cultuur als het DNA van Lexus.
Omotenashi zit verweven in zowel de Japanse cultuur als het DNA van Lexus. Het drukt het verlangen uit om de klant of gast een onvergetelijke ervaring te bezorgen. De filosofie ligt aan de basis van Lexus’ voortdurende engagement om zijn klanten op elk vlak beter te behandelen dan onverschillig welke andere constructeur. De hoogstaande klantenservice en -tevredenheid van Lexus werden al meermaals bekroond door onafhankelijke organisaties.
HET NEST VAN NESTLÉ
In het kader van Omotenashi neemt Lexus ons mee naar Nest, het pas door Nestlé geopende museum in Vevey. Dit beleveniscentrum voor jong en oud beslaat meer dan 3000 m2 en staat exact op de plaats waar de Duitse apothekersassistent Henri Nestlé in 1866 – op vraag van zijn vrouw, ze was gevoelig voor de grote kindersterfte in die tijd – zijn melkmeel ‘Farine Lactée’ ontwikkelde. Het museum biedt een multimediaal inzicht in de 150-jarige geschiedenis van het huis en weetjes over iconische producten als KitKat, Maggi en Nescafé. En aandacht voor de relatie tussen water en productie en de omgang met onze natuurlijke bronnen. Een thema dat ook Lexus – pionier in de hybridetechnologie – na aan het hart ligt. ?
TEKST ANJA VAN DER BORGHT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier