Een huis voor reizigers

Pangaya is geen traditioneel reisbureau, maar een ontmoetingsplaats waar reislustigen met al hun vragen en problemen terechtkunnen.

“Ik denk dat een reisbureau in zijn oorspronkelijke vorm geen lang bestaan meer beschoren is,” zegt Pangaya-oprichtster Kitty Jacobs. “Ofwel word je een franchise van de brochures en touroperators en verkoop je volume, ofwel moet je een meerwaarde bieden. Iedereen kan nu immers boeken op internet en zelf naar informatie op zoek gaan.”

Pangaya, dat sinds september 1999 actief is, is dan ook geen ‘normaal’ reisbureau. Het is gericht op reizigers die niet opteren voor een kant-en-klare brochureformule. “Als je je reis zelf in mekaar wil knutselen, moet je op verschillende plaatsen zijn: je moet je ticket bestellen, naar Fnac voor boeken… Mijn opzet is om hier een reishuis van te maken, een ontmoetingsplaats met een reismediatheek. Mensen die naar hier komen, mogen dus rustig boeken consulteren, evenals kaarten, gidsen, fotoboeken, hobbyboeken, tijdschriften en video’s,” aldus Jacobs.

Pangaya organiseert het hele jaar door ook verschillende activiteiten rond een bepaald thema. Momenteel is Afrika het thema, volgende maand wordt dat Noord-Amerika.

Pangaya werkt niet voor plezierreizen alleen. Kitty Jacobs: “Het grootste deel van onze vaste cliënteel komt uit de pijler zakenreizen. Dit heeft niet zozeer te maken met dossierkennis. Je moet er alleen voor zorgen dat er optimaal gevlogen kan worden, in optimale condities en tegen een optimale prijs. Dat is echt een stiel op zich, omdat je al je vliegvelden en connecties moet kennen.”

Een derde en nieuwe pijler zijn incentive-reizen voor bedrijven. Opgericht vanwege de grote vraag. Een vierde en laatste pijler mikt op jongeren die iets zinvols met hun vakantie willen doen. Het gaat om allerlei soorten stages, vrijwilligerswerk, taalcursussen, kampen…

Op dit moment werken er vier mensen bij Pangaya, waarvan er twee zich fulltime bezighouden met ticketing. Die ploeg wordt geregeld bijgestaan door losse medewerkers die een bepaalde bestemming goed onder de knie hebben.

“Onze prijzen zijn zeker niet hoger dan de brochureprijs omdat het maatwerk zou zijn,” verduidelijkt Kitty Jacobs. “Wij proberen altijd binnen het budget van de klanten te werken. Samen met hen bespreken we waarop er bespaard kan worden. Kan het op de accommodatie? Op de vluchten? Vorige week kreeg ik nog een brief binnen van een koppeltje dat gaat trouwen en dat voorlopig met hun minieme budget nog nergens terecht kon. Ze schreven in hun brief dat ze niet houden van georganiseerde vakanties en van autootjes met luidsprekers op. Het is nu aan ons om hen te helpen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content