ÉÉN HOOFD, VELE PETTEN

Niet elk bedrijf heeft behoefte aan een voltijdse marketing- of pr-manager. Daar speelt ID-Vision op in.

Veel bedrijven doen zichzelf de das om doordat ze geen prioriteiten kunnen stellen. Ze stoppen soms jaren werk in het ontwikkelen van een product en verwachten dan dat het binnen de kortste keren geld opbrengt. Het analyseren van de markt en het opstellen van een marketingstrategie wordt in de haast over het hoofd gezien.

Inge Declercq bespeurde daarin een gat in de markt en richtte in oktober 1996 ID-Vision op, een eenmanszaak gevestigd in Brasschaat en gespecialiseerd in marketing en communicatie. Oorspronkelijk richtte ze zich op kmo’s, maar al spoedig mocht ze zich ook over grotere projecten ontfermen.

Aan ervaring ontbreekt het Inge Declercq niet. Vroeger was ze marketing manager bij het Vlaams Centrum voor Kwaliteitszorg. Daarna stapte ze over naar Europdata Systems, waar ze de functie van corporate marketingdirecteur bekleedde en de zaken meer vanuit een kmo-oogpunt leerde kennen. Haar taak bestond erin om het bedrijf op anderhalf jaar tijd een nieuw imago aan te meten. Toen het project ten einde was, groeide de idee om een eigen zaak op te starten.

Van bij het begin wou ID-Vision zich duidelijk positioneren als coach die bedrijven begeleidt op het moment dat ze daaraan behoefte hebben. Bij elke opdrachtgever zet Inge Declercq een andere pet op. “Een klant is voor mij geen account,” beklemtoont ze. Declercq verzorgt zowel de externe als interne communicatie op een zo creatief mogelijke manier. Als de fase van strategie, planning en budgettering achter de rug is, kan het reclameluik aan bod komen. Daarvoor onderhandelt zij in naam van de klant met reclamebureaus. Heeft het bedrijf al een eigen bureau, dan gaat ze mee rond de tafel zitten, in de rol van marketing manager.

ID-Vision zit nog in een opstartjaar. Toch hoopt Inge Declercq een omzet van 3 miljoen frank te halen. Europdata Systems was hoe kon het anders haar eerste klant. Later volgden F. van Lanschot Bankiers, Debitel (service provider van Mobistar en Proximus), Bisschop Taylor (een speciaalzaak die maatpakken voor heren maakt) en EQC (milieu- en kwaliteitsconsultant). Ook de perscommunicatie rond het Berlaymontgebouw staat op het programma. “Het is allemaal sneller gegaan dan ik had durven dromen. In de toekomst zie ik zeker uitbreiding. Dan wil ik met een aantal mensen samenwerken, niet alleen voor de administratie maar ook op commercieel gebied.”

INGE DECLERCQ (ID-VISION) Een klant is voor mij geen account.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content