Een heel praktische wagen

© GF

De Skoda Octavia rijdt in zijn huidige generatie al dik drie jaar rond. Over pakweg drie jaar komt de volgende op de markt. Tijd dus voor een facelift. We zien een andere snoet met dubbele lichtblokken, een koetswerk dat 1,1 centimeter langer geworden is en veel dat niet veranderd is. Onderhuids komen er elektronische hulp- en veiligheidssystemen bij, maar de digitale boordplank, die al in heel wat Volkswagens en Audi’s zit, krijgen we hier nog niet.

Voor onze test kozen we de kleinste benzinemotor, de driecilinder van één liter. Hij blijkt niet alleen zeer gewillig, maar ook best zuinig, een zeldzame deugd voor een driecilinder. Gemiddeld verbruikten we 5,3 liter met gewoon rijden en af en toe eens onverstandig strak accelereren. Puik. Het rijgedrag is comfortabel en voorspelbaar, wat een veilig gevoel geeft. De ingenieurs sleutelden trouwens aan het onderstel en maakten het spoor (de afstand tussen het linker- en het rechterwiel) 3 centimeter breder, wat de stabiliteit nog iets vergroot. Het model dat nog altijd 40 procent van de Skoda-verkoop vertegenwoordigt, is een zeer ruime gezinsberline met een koffer van 590 liter en riant veel ruimte voor de inzittenden achterin. De Octavia kan in zijn huidige vorm gerust doorgaan voor een goedkopere concurrent voor modellen als de Volkswagen Passat.

Ook aangenaam zijn de vele details die de praktische kant van de auto onderstrepen, zoals een clipje aan de voorruit om de parkeerschijf vast te houden, een gekoeld handschoenvakje, een opbergplek voor een smartphone, haakjes om zakken op te hangen in de koffer, bergruimte voor een paraplu onder de stoelen of een ijskrabber achter de tankklep. Op het eerste gezicht lijken dat pietluttigheden, maar ze zijn onwaarschijnlijk handig in het dagelijkse gebruik van een auto.

De instapprijs bedraagt iets meer dan 21.000 euro, uiteraard voor een zo goed als uitgeklede versie. Neem je er wat opties bij, dan loopt de prijs snel op. Zo reden wij met een versie die 5000 euro meer kostte. Ook de gefacelifte Octavia illustreert dat Skoda niet langer een budgetmerk is.

JO BOSSUYT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content