Een gps in uw gsm
Het Nederlandse softwarebedrijf Route 66 brengt voor het eerst een navigatiesysteem voor gsm-toestellen uit. Geen slecht idee, zo blijkt na een tochtje in het gezelschap van Route 66 Mobile 2005.
We bezondigen ons allemaal wel eens aan een leugentje om bestwil. Maar steeds vaker is het de technologie die ons weer op het rechte pad brengt.
Neem nu de gsm: een handig toestel, maar wel een dat ervoor zorgt dat u bijna 24 uur per dag bereikbaar bent. Gedaan dus met het smoesje dat uw secretaresse vergeten was een bericht door te spelen. Durft u al eens met een uitgestreken gezicht beweren dat u wat later bent omdat u de juiste straat niet onmiddellijk vond? Slecht nieuws: datzelfde gsm-toestel wijst u nu ook de weg naar uw bestemmeling, zelfs nadat u uit uw auto bent gestapt.
Voor net geen 300 euro brengt de Nederlandse softwarefabrikant Route 66 een pakket op de markt dat uw gsm oriëntatievermogen bijbrengt. Mobile 2005 Benelux bevat behalve een geheugenkaart met (bijna) alle adressen in België, Nederland en Luxemburg ook een gps-ontvanger die u in verbinding brengt met de verschillende satellieten. Het geheugenkaartje gaat in uw gsm-toestel; de ontvanger – ongeveer ter grootte van een speelgoedautootje – legt u achter de voorruit van uw wagen.
Zonder draden
De ontvanger maakt gebruik van een batterij die u alleen via de sigarettenaansteker van uw auto kunt opladen. Dat is niet erg handig. Uiteindelijk zou het zinvoller zijn om het toestel ‘s avonds thuis te kunnen opladen, zoals we dat bij een mobiele telefoon gewoon zijn. Gsm en ontvanger hoeven niet rechtstreeks met elkaar verbonden te worden, want de communicatie verloopt draadloos, via het Bluetooth-protocol. Dat betekent gelukkig niet dat u ingewikkelde koppelingen moet leggen, want de ontvanger wordt automatisch herkend.
Omdat u op een gsm nu eenmaal niet over een volledig toetsenbord beschikt, neemt Mobile 2005 genoegen met cryptische instructies als ‘mei 33 roe’ om naar de Meiboomlaan 33 in Roeselare gestuurd te worden. De meeste andere functies bedient u met de cijfertoetsen van de gsm. Op die manier kunt u bijvoorbeeld overschakelen tussen een 3D-voorstelling van de route, een traditionele kaart of een reeks pijlen. Op dat laatste scherm staan geen straten aangegeven, maar wel instructies en afstanden. Zo ziet u in één (veilige) oogopslag dat u over 800 meter linksaf moet.
Carkit nodig
Handig, maar wel alleen bedoeld voor wie over een carkit beschikt waardoor de gsm altijd mooi in het zicht hangt. Dat lost meteen een ander probleem op: we merkten dat het vanaf een snelheid van plusminus 100 kilometer per uur erg moeilijk wordt om de gesproken instructies nog te verstaan. Het volume van de gsm-luidspreker is gewoonweg te laag. Bovendien is niet elke telefoon geschikt. De software is alleen compatibel met zogenaamde Symbiansmartphones, een slimme variant dus van de gsm die helaas zeldzaam en prijzig is. Route 66 geeft op zijn website (http://www.66.com) exact tien modellen op, waaronder acht van Nokia, één Sendo en één Siemens.
Moet u om Mobile 2005 te kunnen gebruiken eerst nog een nieuw gsm-toestel en een carkit aankopen, wordt het allemaal wat duur. Voor wie wel al over een geschikte telefoon beschikt of er binnenkort één wil kopen, is de software een erg zinvolle aanvulling op de mogelijkheden van dit soort toestelletjes. En nu beloven dat u stopt met het verzinnen van smoesjes.
Raphael Cockx
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier