Een gids voor wie duurzaam wil ondernemen

Gooi een moeilijke leverancier niet zomaar buiten, praat ermee. Hoe dat moet, leert mevrouw Jim Baeten u wel. Haar consultancy Tri. zone helpt bedrijven duurzame relaties tussen stakeholders te ontwikkelen.

D uurzaam ondernemen is een begrip waarmee je veel kanten uit kan. Het gevaar voor vaagheid en oeverloos gepalaver loert om elke hoek. Jim Baeten hanteert daarom een beperkte terminologie en een systematische aanpak.

Dat gaat zo. Centraal in het werk van haar consultancy, Tri.zone, staan de stakeholders. Essentieel voor de duurzaamheid van een onderneming is de relatie tussen de verschillende stakeholders, zo stelt Tri.zone. “Stel dat een bedrijf problemen heeft met een van zijn leveranciers. De klassieke oplossing is: weg ermee,” zegt Jim Baeten. “Maar in zo’n situatie kan je ook dialogeren. Door te investeren in een bestaande relatie kan je tijd winnen.” Baeten puurde die kennis uit haar verleden als – zelfstandige – procesbegeleidster bij SD Worx.

Tri.zone begint een opdracht met één of twee intensieve gesprekken met de bedrijfsleiding. “Van het bedrijf willen we horen wat ze verwachten als resultaat. Stel dat ze na één jaar een uitstekende relatie met al hun leveranciers willen en alle sjoemelaars eruit moeten, dan kan dat. Tri.zone zal dat proces begeleiden en binnen het bedrijf mee sturen.”

Bij de VRT-zender Canvas begeleidde Tri.zone een waardeonderzoek. Baeten installeerde spiegels in de Canvas-gangen waarop iedereen ideeën mocht schrijven en liet alle medewerkers vrij associëren bij muziek en tekeningen. “Het klinkt gek, maar die lange omweg heeft wel zes basiswaarden opgeleverd die we gebruiken als criterium bij de selectie van nieuwe programma’s,” zegt programma-adviseur Edward De Maesschalck.

Complexe oplossingen en langetermijndenken liggen op dit moment niet goed in de markt, weet Baeten. “Toch grijpen sommige bedrijfsleiders de laagconjunctuur aan om na te denken over een langetermijnstrategie. Daar past ons verhaal volledig in.”

Tri.zone is op dit moment een eenmansbedrijfje dat werkt met freelancers. Tegen eind dit jaar zou er minimaal één vennoot moeten bijkomen. Jim Baeten voorspelt dat het bedrijf dit jaar een omzet zal boeken van 100.000 euro.

Wouter De Broeck

“Door te investeren in een bestaande relatie kan je tijd winnen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content