Een geplande wissel
Bailleul Ontwerpbureau uit Gent schreef het draaiboek voor de gedaanteverwisseling die Fortis Bank momenteel ondergaat.
B ailleul Ontwerpbureau kreeg in september 1999 de opdracht om op één jaar tijd de meer dan 2000 bankkantoren van Generale Bank en ASLK om te turnen tot één netwerk met dezelfde Fortis-uitstraling.
“Dat is een echt all-round project, met zowel technische als marketing-aspecten,” zegt Paul Bailleul. “Het behelst immers niet alleen het ontwerp van de lichtreclame en het interieur van de kantoren. Je moet ook de productie opvolgen en daarnaast meedenken met de marketingcommunicatie. De organisatie van zo’n project is als het voeren van een oorlog: je moet alles nauwkeurig plannen en op het gepaste moment de juiste manschappen in stelling brengen.”
Paul Bailleul richtte midden de jaren tachtig Bailleul Ontwerpbureau op, na een carrière bij de multinational Atea. Inmiddels werken er veertien mensen. Het ontwerpbureau heeft al zijn sporen verdiend in grootschalige imago-omschakelingen van banken en verzekeringen (tien jaar geleden ontwikkelde Bailleul het extern beeld van ABB en meer recent de omschakeling van KB en Cera naar KBC). Behalve voor de banksector werkt het ontwerpbureau voor eerder grote, exportgerichte Belgische bedrijven zoals Barco en Picanol, voor de non-profit en de overheid.
“Bailleul Ontwerpbureau werkt op de breuklijn tussen engineering en marketing,” verklaart Paul Bailleul. “Wij ontwerpen industriële producten, helpen de klant bij het opmaken van de bestekken en zorgen voor het management bij de implementatie ervan. Zelf produceren we niets, ook geen prototypes. We ontwerpen de producten zodanig dat je de industriële principes van seriële productie en schaalvoordelen erop kunt toepassen. Bijvoorbeeld hebben we de gevelkasten van Fortis zo ontworpen dat die serieel kunnen worden geproduceerd.”
Het bedrijf van Paul Bailleul doet ook veel meer dan louter producten ontwerpen. “Voor Fortis hebben wij de bouwaanvragen, die nodig zijn voor de gevelveranderingen, gestandaardiseerd. Daarnaast hebben we vooraf, via klantenacceptatie-onderzoek van Censydiam, gecheckt hoe de klanten op de nieuwe kleuren en de nieuwe look reageren. We stippelden ook de richtlijnen uit voor de start van de ‘switch’ op 21 maart,” vertelt Paul Bailleul, die ook gastdocent productontwerp is aan de Hogeschool Antwerpen. “Wij leggen nu de laatste hand aan enkele ontwerpen voor het kantoorinterieur, zoals de interne signalisatie en de folderrekken. Tegen het einde van dit jaar moet het hele netwerk zich dan de volledige nieuwe look hebben aangemeten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier