EEN FITNESSRUIMTE IS NIET GENOEG
Energy@Work wil mensen aan het bewegen krijgen. “Het is wetenschappelijk bewezen dat beweging je immuunsysteem versterkt en het beste medicijn is tegen stress”, zegt Kristof De Smet, CEO Energy Lab.
Absenteïsme kost de Belgische werkgevers minimaal 1 miljoen euro per 200 medewerkers en het ziekteverzuim blijft stijgen. 34 procent van de onderzochte werknemers kampt met overgewicht en 17 procent is zwaarlijvig. Het zijn slechts enkele argumenten die Kristof De Smet, CEO van Energy Lab, je voor de voeten werpt. Al hoeft dat eigenlijk niet. Zowat iedereen onderkent het belang van beweging, maar toch wil het in de praktijk vaak niet goed lukken. Heel wat bedrijven investeerden de afgelopen jaren in sportfaciliteiten en -activiteiten om medewerkers aan het bewegen te krijgen. Een fitnessruimte naast het kantoor, sessies yoga tijdens de middagpauze, een collegiale trekking: geen idee leek te moeilijk of te gek. Toch leidden veel initiatieven niet tot het verhoopte effect.
Op maat van bedrijven
Kristof De Smet: “Sportievelingen maken gretig gebruik van die nieuwe kansen. Maar je hebt een verhaal nodig om écht winst te maken.” Om ook wie niet beweegt te overhalen dus. Hetzelfde geldt volgens De Smet voor al die bewegings- en gezondheidsapps. “Ze zijn voor iedereen beschikbaar, maar slechts enkelen gaan ermee aan de slag.”
Energy Lab richt zijn pijlen net op de groep van niet of minder sportieve mensen. “Medewerkers die weinig of niet bewegen, zijn onze beste ambassadeurs. We gaan met hen een fysieke uitdaging aan die op het eerste gezicht onmogelijk lijkt. Denk bijvoorbeeld aan de beklimming met de fiets van een serieuze col of de deelname aan een halve marathon. Maar onder begeleiding slaagt die groep er toch in het vooropgestelde doel te bereiken. We hopen dat die mensen zich doorheen het proces gezonder gaan voelen, dat hun leven een stuk transformeert. Die ervaring geldt als een belangrijk statement naar hun collega’s: als ik dit kan, kunnen jullie het zeker.”
Energy@Work ontwikkelt beweeg- en gezondheidsprogramma’s op maat van bedrijven. De aanpak verschilt van bedrijf tot bedrijf. “In een kantooromgeving creëer je bijvoorbeeld actieve werkplekken waar je staand kan vergaderen, zet je mensen aan om in de middagpauze eens te gaan wandelen en om de trap te nemen in plaats van de lift. In een productiecontext met shifts ligt de nadruk misschien eerder op voeding, slaaphygiëne en ergonomie.”
Tankbeurt
Energy@Work past in een groter plan van het moederbedrijf Golazo. Het sportmarketing- en eventbedrijf wil 90 procent van de bevolking in beweging krijgen en houden. Kristof De Smet: “We proberen onze ambitie op verschillende manieren waar te maken: door de organisatie van grote sportevenementen genre DVV Antwerp 10 Miles, via onze labo’s waar we sporters professioneel adviseren, via digitale coachingapplicaties zoals Start2Run en via Energy@Work.”
Twee zaken zijn een belangrijke voorwaarde om Energy@Work te doen slagen in een bedrijf. Ten eerste moeten de CEO en het topmanagement het project uitdrukkelijk steunen. De tweede voorwaarde is de communicatie aanpassen. Kristof De Smet: “We werken bijvoorbeeld met een Nederlands havenbedrijf. Om mensen daar in beweging te krijgen, moeten we rekening houden met de omgang van de Rotterdamse havenarbeiders.” Energy Lab ging daarvoor te rade bij een Nederlandse cabaretier. “In het begin dachten we dat zijn cynische communicatiestijl niet zou werken. Maar blijkbaar sloot die perfect aan bij de doelgroep. Het werd een absoluut succes.”
Een duurzame aanpak vraagt om engagement, maar ook om budget. Kristof De Smet: “Geld mag in principe geen hinderpaal zijn, maar je moet wel een minimum vrijmaken om effect te genereren.” Bij Energy Lab vergelijken ze de prijs voor gezondheid met die van een benzinetank. “De jaarlijkse investering per medewerker ligt vaak lager dan de kosten van één tankbeurt voor diezelfde persoon. Wie met minder dan ‘een tankbeurt’ begint, blijft vaak onder de radar en mist impact. Tegelijk, als je weet dat de gemiddelde kosten van een burn-out meer dan 20.000 euro bedragen, is de berekening snel gemaakt.” Volgens De Smet verdienen effectieve gezondheidscampagnes zich snel terug. “Het wordt tijd dat ondernemingen de fysieke en mentale gezondheid van hun medewerkers duurzaam stimuleren. En dat ze dat gezondheidsbeleid niet zien als pure kosten, maar als een investering in welzijn die tot een positieve en gezonde bedrijfscultuur leidt.”
GOELE GEERAERT, FOTOGRAFIE THOMAS DE BOEVER
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier