“Eén enkel cijfer om verbruik van elke autobestuurder weer te geven is onzin”

(Belga) “De individuele rijstijl en het rijgedrag van elke Europeaan weergeven in één cijfer voor het verbruik van een wagen, is grote onzin.” Dat zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van automobielfederatie Febiac, maandag in een reactie op het bericht dat de eigenaar van een Renault de autobouwer voor de rechter gedaagd heeft omdat zijn wagen dorstiger is dan de brochure belooft.

De cijfers voor het normverbruik en de CO2-uitstoot worden berekend aan de hand van een testcyclus vastgelegd door Europa en dus voor elke autobouwer gelijk. Het is een middel om wagens onderling te vergelijken. “Iedereen weet dat autobouwers de metingen laten gebeuren in zo optimaal mogelijke omstandigheden, wat maakt dat de testcijfers meestal gunstiger zijn dan in de realiteit. Maar wie zijn rijgedrag aanpast en aan eco-driving doet, kan op of zelfs onder de normwaarden van de constructeurs uitkomen”, aldus Kaesemans. “Vergelijk het met een ijskast. In de winkel wordt daarvoor ook een normverbruik opgegeven, maar de realiteit wijkt daar altijd van af, omdat het reële verbruik van zo veel verschillende factoren afhangt: welke temperatuur wil ik in de ijskast, in welke ruimte en omgevingstemperatuur staat het toestel, ligt er veel of weinig eten in en hoeveel keer per dag gaat de deur open en dicht? Bij een auto is dit net hetzelfde.” Volgens Kaesemans moet het normverbruik van een wagen dan ook bekeken worden als een streefdoel. Europa is momenteel bezig met een herziening van de testcyclus voor het verbruik van auto’s, om tot een wereldwijde uniformisering te komen en tot cijfers die dichter aansluiten bij het reële verbruik. Renault-woordvoerder Karl Schuybroek laat vandaag weten dat Renault de uitspraak afwacht in de zaak, en dat een gerechtelijk expert vastgesteld heeft dat het verbruik van de wagen in kwestie “normaal” is. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content