Een eigen taal
Elke maand geeft een kunstexpert drie beleggingstips in zijn specialisme. Deze maand de Brusselse kunstverzamelaar en -adviseur Charles Berkovic over beleggen in hedendaagse kunst.
BUY
“Wie moderne kunst koopt, moet over een aanzienlijk budget beschikken. Veel topwerken zitten vast in museale collecties. De zeldzame toppers die toch in de handel komen, halen steevast recordprijzen. Daarom is het verstandiger hedendaagse kunst te kopen, want daar hebben verzamelaars wel toegang tot topwerken. Sinds de opkomst van het internet zijn alle hedendaagse kunstwerken die worden verhandeld bovendien goed gedocumenteerd. Foto’s, afmetingen, herkomst en tentoonstellingen: alles wordt nauwgezet bijgehouden. Voor oudere werken is dat vaak niet het geval.
“Koop hedendaagse artiesten die een heel eigen beeldtaal hebben uitgevonden. Dat zijn de blijvers. Koop bijvoorbeeld eerder Damien Hirst dan George Condo, en eerder Rudolf Stingel dan Tauba Auerbach. Ook Kelley Walker, Adam McEwen, Gregor Hildebrandt, Matthew Day Jackson en Rashid Johnson zijn voorbeelden van kunstenaars met een eigen taal.”
HOLD
“Louise Lawler fotografeert al haar hele carrière kunstwerken in musea, veilingzalen en privéwoningen. Haar werk is steevast van goede kwaliteit en het is nog altijd betaalbaar. De Amerikaan Paul McCarthy vind ik de grootste beeldhouwer van deze tijd; hij is de Giacometti van nu. Zijn werk is duur, maar de kwaliteit is heel hoog. Zijn plaats in de kunstgeschiedenis is gegarandeerd en omdat hij een universele beeldtaal gebruikt, is zijn werk voor iedereen herkenbaar. Hij zit op het toppunt van zijn kunnen en kan volledig zijn zin doen, buiten alle druk van de markt om.
“Ook Jean-Michel Basquiat heeft alles om de volgende twintig jaar een succesartiest te blijven: zijn oeuvre is door zijn dood afgerond, hij is een mythe, hij was bevriend met Andy Warhol en zijn stijl is meteen herkenbaar. Basquiat is een icoon, een merknaam. Daar zoeken veel verzamelaars naar.”
SELL
“Ik raad mijn vrienden aan niet te veel werk van jonge kunstenaars te kopen. Wacht liever tot ze al in enkele collecties of tentoonstellingen zitten. Er zijn veel jonge kunstenaars van wie het werk te vroeg enorm in prijs stijgt. Jacob Kassay bijvoorbeeld. Eén reeks werken maakte hem wereldberoemd. Daarna kon hij dat niveau niet meer halen. Hij kon zijn carrière niet rustig opbouwen. Dat is fataal. Verzamelaars doen er verstandig aan gebruik te maken van hogere prijzen om hun miskopen van de hand te doen.”
THIJS DEMEULEMEESTER
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier