Een echte Japanner, ja toch?

Jo Bossuyt

Uw dienaar reed met de Mazda 6 en mocht het een aangename ervaring vinden. Op visueel gebied, om te beginnen. Hij mag er immers zijn, deze nieuwe Japanner met die scherp ogende motorkap. Die zorgt voor een agressieve toets, en dat lusten we wel. De Mazda 6 ademt dynamiek, ook als je zijn profiel bekijkt. En, het zal wel een persoonlijke en dus subjectieve indruk zijn, maar we vonden hem ook niet typisch Japans. Iets wat ze trouwens tegenspreken bij Mazda zelf, waar ene heer Sato aan het hoofd van het designteam stond en bij de voorstelling van het model dik onderstreepte: “We hebben te lang geprobeerd Europese auto’s te maken. Japan heeft immers een designtraditie in de multimedia en huishoudtoestellen. Waarom niet in de autowereld?”

Hoe dan ook, Europees of veeleer Japans, het resultaat mag er zijn. Een design dat minder snel gaat vervelen dan sommige Europese modellen, zoals de Ford Mondeo, die zijn uitstekende platform (maar niet de motor, die is van Japanse makelij) trouwens aan deze Mazda 6 schonk. De wegligging is dus opvallend goed, maar op slechte wegen voel je de prijs die daar deels voor wordt betaald: het ding is nogal stug afgeveerd, zeker in de sportversie. Heeft tegen- maar ook voorstanders. Maar vooral: bijna geen parasietgeluiden in het interieur, als je over kasseien of doorheen putten in het wegdek dendert. De afwerking getuigt dan ook van een zeer hoog niveau, net zoals in vergelijking met de voorganger een serieuze stap vooruit is gezet met de keuze van de materialen voor het interieur.

Ook de motor is een meevaller, bovendien standaard uitgerust met een deeltjesfilter, net zoals de heel aangenaam schakelende versnellingsbak. Alleen mocht hij wat stiller zijn als hij koud staat, ja. Het verbruik is niet spectaculair scherp, maar valt aardig mee: zeven liter met een beredeneerde maar ook niet extreem zuinige rechtervoet.

Voorts geproefd en gesmaakt: standaard zes airbags, tractie- en stabiliteitscontrole, en een nieuwe interface die het mogelijk maakt om radio, navigatie en airco van op het stuur met dezelfde drie knopjes te bedienen. Een verademing in een autolandschap dat zich de voorbije jaren heeft laten vervuilen met heel complexe multimediale en comfortsystemen.

De Mazda 6 is verkrijgbaar als berline met vier deuren, hatchback met achterklep en break, die er zeer stoer en jong uitziet. Onder de kap is het kiezen uit een diesel (tweeliter 140 pk) en twee benzinemotoren (1,8 liter 120 pk en 2.0 147 pk) Over de 2.5 benzine zullen we maar zwijgen, want niet levensvatbaar in ons land. (T)

Jo Bossuyt

+ Afwerking, rijgedrag, motor

– Geluiddemping koude motor

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content