EEN DIGITALE RONDE

Internet, multimedia, websites, elektronische handel… “Best interessant, maar mijn bedrijf heeft daar toch niet veel aan,” denken velen. DigiNet brengt u misschien op andere gedachten.

Onlangs lanceerde de Kempense Kamer voor Handel en Nijverheid met de steun van de Vlaamse overheid en de Europese Unie het project DigiNet. Partners in DigiNet zijn onder meer de informatica-intercommunale Cipal, de VDAB en het Kempens innovatiecentrum Innotek. “Onze bedoeling is de nieuwste communicatiemiddelen te introduceren bij de Kempense kmo én haar personeelsleden. Daarbij zorgen wij voor advies en permanente begeleiding,” zegt Filip De Graeve, projectleider van DigiNet. “Uitgangspunt is dat de hele Internet-wereld met de bijbehorende nieuwe telecominstrumenten voor de meeste bedrijven toch nog steeds een ver-van-mijn-bed-show is. Kmo’s hebben van deze nieuwe technologie gehoord maar denken nog te vaak dat het wel niets voor hen zal zijn. En dat gebeurt nogal eens omdat zij niet precies weten welke de mogelijkheden van het Internet zijn, hoe je een Internet-strategie moet uitbouwen of hoe je deze in je bestaande marketing kan inbouwen.”

Voor amper 10.000 frank – Vlaamse en Europese subsidies springen bij – heeft een ondernemer recht op 32 uur vorming en acht uur individuele begeleiding. De opleidingsgroepen zijn goed gevuld en tegen het einde van het jaar zal een honderdtal ondernemers de cursus achter de rug hebben. “Naast de prijs is ook onze objectiviteit een grote troef. Wij staan immers los van hard- en softwareleveranciers,” stelt De Graeve. “Deze inleidende cursus moet je zien als een service aan het Kempense bedrijfsleven. Specialisten kunnen wij op die korte tijd niet opleiden. Maar wie deze cursus achter de rug heeft, laat zich niets meer wijsmaken.”

De persoonlijke begeleiding die na deze 32 uur opleiding volgt, kan op maat van het bedrijf worden ingevuld. “Iemand van ons team werkt acht uur voor of met het betrokken bedrijf,” legt De Graeve uit. “Dat kan voor een marketinganalyse zijn, een onderzoek naar de beste manier om het Internet in de dagelijkse bedrijfsvoering in te schakelen of een prijs-kwaliteitonderzoek naar de beste Internet-provider. Kortom: alles waar een (beginnende) ondernemer de tijd en/of de expertise niet voor in huis heeft.”

Gaat De Graeve er niet onterecht van uit dat elk bedrijf iets aan het Internet heeft? Hebben bedrijfsleiders het niet bij het rechte eind als zij niét met deze hype meedoen? “Het kan zeker geen kwaad nieuwe technieken te leren kennen. En misschien blijkt uit een analyse wel dat een bedrijf inderdaad (nog) niets aan het Internet heeft,” legt De Graeve uit. “Anderzijds merken wij dat sommige kmo’s heel argwanend en bescheiden met een website of met Intranet beginnen, maar dat ze, naarmate ze voeling krijgen met het medium, ook andere mogelijkheden aanboren. Alles hangt af van waar je leveranciers en klanten zitten. Een vervoersbedrijf of een supermarktketen heeft andere behoeften dan een detailhandelaar.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content