Een bol bloemen
Gediflora maakt bolchrysanten weer hip, door doorgedreven onderzoek en ontwikkeling, en met een waanzinnig ruim assortiment.
Sleutelen aan genetica
Een zwart-witportret van dertig jaar geleden toont drie generaties bedrijfsleiders bij Gediflora. De kleine Elien Pieters zit op de arm van haar vader, die naast haar grootvader poseert in een serre vol chrysanten.
De groenteteler Georges Pieters verruilde in 1952 sla en tomaten voor chrysanten en experimenteerde met jong plantmateriaal. Vanaf 1982 sleutelde zijn zoon Dirk Pieters verder aan nieuw chrysanten-DNA. De veredeling en de vermeerdering van bolchrysanten werd de activiteit van Gediflora. Op internationale schaal omdat hij in landen zoals de Verenigde Staten de plant vanaf augustus populair zag worden. In België is het traditioneel pas een topper rond 1 november.
Nu leidt Elien Pieters het familiebedrijf met hoofdzetel in Oostnieuwkerke. Ze volgde in 2013 haar vader op, toen die in coma lag na een fietsongeval. Ze leidt het bedrijf sindsdien samen met haar man David Daenens.
Het rendabele Gediflora boekt 11 miljoen euro omzet, groeit elk jaar met 3 procent, biedt werk aan 38 mensen en investeert jaarlijks 800.000 euro in onderzoek & ontwikkeling (O&O). Het voert 80 miljoen stekjes uit naar telers in meer dan 40 landen. Pieters werkt hard aan een moderne structuur met zelfsturende teams en aan een moderner imago. Volgend jaar investeert ze 2 miljoen euro in een nieuwe O&O-faciliteit. In China zet ze een nieuwe productielocatie op om Aziatische kwekers te bedienen.
“We zijn de wereldmarktleider in de veredeling en de vermeerdering van bolchrysanten”, zegt Elien Pieters. “Niemand sleutelt zo aan de genetica van de plant zoals wij, met prachtige kleuren, mooie bollen en sterke planten als resultaat. Ze zijn makkelijk te telen en te transporteren, en ze bloeien maanden. We proberen duidelijk te maken dat de chrysant meer is dan een kerkhofbloem. Enkele influencers posten voor ons op sociale media. We voorzien tuincentra van marketingmateriaal, en bedenken met de klanten van onze kwekers om concepten op maat.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier