Een blik op het blik
Vroeger werd een avondmaal uit conserven of potten in het beste geval afgedaan als ‘valsspelen’ en in het slechtste geval als ‘ongezond’. Van dat vooroordeel komt de consument terug, ervaart men bij Scana-Noliko.
In 1980 ging Scana, een Zwitserse producent van voedingsconserven en kant-en-klare gerechten, in zee met Noliko, een Maaslandse verwerkingsfabriek. In die twintig jaar heeft Scana-Noliko zich steeds aangepast aan de behoefte van de markt. Niet vanzelfsprekend, want de consument van toen is niet de consument van nu. “Vroeger geloofden de mensen niet dat mineralen en vitaminen in conserven bewaard konden blijven. Vandaag wordt er veel bewuster geconsumeerd, de verbruiker wil weten wat hij eet,” vertelt Dominique Stinckens, algemeen directeur van Scana-Noliko. Vandaar ook dat hij tracht zijn klanten zo veel mogelijk te informeren. Hij is ervan overtuigd dat het doeltreffender is de klanten een rondleiding te geven in het bedrijf dan hen met grootscheepse reclamecampagnes te bestoken. Dagelijks komen er klanten en voedingstechnologen van Europese ketens een kijkje nemen bij Scana-Noliko. “Zo zien ze met eigen ogen hoe we hier te werk gaan.”
De firma uit Bree heeft 420 mensen in dienst en boekt een omzet van 3,4 miljard frank. Vier vijfde is bestemd voor buitenlandse afnemers, vooral in Duitsland en Engeland. Zeventig procent van de producten gaat de deur uit onder private label. “De kwaliteit is altijd dezelfde, eigen merk of private label,” benadrukt Stinckens. “Technisch zou het zelfs onmogelijk zijn om gradaties in de kwaliteit in te bouwen. Tijdens het hele productieproces worden er kwaliteitscontroles uitgevoerd volgens het HACCP-systeem (Hazard Analysis Critical Control Point) en de Iso 9001-normen.”
Het strenge milieubeleid en het snelle verwerkingsproces zijn factoren die de kwaliteit sterk beïnvloeden. Hoe sneller de verwerking, hoe beter de kwaliteit. En dat is dan weer bepalend voor de prijszetting.
Een zwak punt van Scana-Noliko, waarvoor ze graag zo snel mogelijk een oplossing willen vinden, is de bereikbaarheid. De belangrijke verkeersverbindingen liggen op een vrij grote afstand van het bedrijf. Omdat er dagelijks 300 vrachtwagens op en af rijden, is een alternatieve uitvalsweg de moeite van het overwegen waard. “We spelen met het idee om de producten in de toekomst te verschepen,” zegt Stinckens.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier